Jag ska bygga ett nytt skrivbord och kommer då använda stavlimad furu som är 18mm tjock. Och när jag idag fått hem benen så har jag räknat ut att skruvarna kommer gå i 15mm.

Går det att skruva så djupt utan att skivan spricker? Eller hur djupt kan man egentligen skruva?
 
Jag hade förborrat (MEN INTE FÖR LÅNGT!!!) för att förhindra att det spricker. Furu är så mjukt så det kanske inte behövs egentligen, men för att vara på den säkra sidan...
 
Jonas Sturebrand skrev:
Jag ska bygga ett nytt skrivbord och kommer då använda stavlimad furu som är 18mm tjock. Och när jag idag fått hem benen så har jag räknat ut att skruvarna kommer gå i 15mm.

Går det att skruva så djupt utan att skivan spricker? Eller hur djupt kan man egentligen skruva?
Normalt inga som helst problem. Men vad som är helt avgörande är hur nära kanten du skruvar. Främst då hur nära ändträkanten. Är det mer än 10 cm ifrån så kan du i princip dra i vad som helst utan att det spricker. Limträ är för övrigt lite tåligare än vanligt massivt trä eftersom varje stav motverkar sprickbildning hos intilliggande stavar.

Förborra så är du på säkra sidan. Tänk på att borra med lite mindre dimension på borren än vad skruven är tjock.
 
Tack så mycket för svaren.

Hur stabilt är stavlimad furu? Skrivbordet ska vara 2m långt, finns det risk för att det kommer svikta på mitten?
 
Jonas Sturebrand skrev:
Tack så mycket för svaren.

Hur stabilt är stavlimad furu? Skrivbordet ska vara 2m långt, finns det risk för att det kommer svikta på mitten?
2 meter långt med bara 4 ben i varje hörn? Ja, det kommer svikta på mitten med 18mm stavlimmad furu.

Du får lägga en sarg runtom av t.ex. 21x70 planhyvlad furu som du limmar mot skivan. Då minskar svikten betydligt. Titta hur ett vanligt träbord är uppbyggt, i princip alla har en sarg runtom.
 
Det går inte att lägga bara en regel på mitten? Två T så att säga |---|
 
Alternativ 1 så sätter du ett femte ben på mitten i bakkant om den står mot väggen.

Alternativ 2. så sätter du en fyrkantprofil av stål längs mitten på hela bordets undersida,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.