Jag skall skruva fast trappnosar i massiv ek. Inget konstigt i sig, kunde lika gärna varit en möbel eller vad som helst. Men jag vill dölja skruvarna på bästa sätt.

Slipdamm och lim tycker jag oftast inte blir rätt färg. Skapa plugg är kanske snyggast men ganska tidskrävande.

Vad är era bästa tips?
 
Om du betalar porto kan jag skicka ekpluggar till dig. Jag roar mig med att borra när jag väntar på att lim eller annat ska torka =)
 
Skulle du inte kunna limma trappnosarna? Kanske inte det svar du ville ha, men det har funkat bra för mig. Jag vet att en del sätter trappnosar med lim och några riktigt, riktigt tunna stift, det kanske också kan vara ett alternativ.
 
Jag har inte riktig ek på stegen utan bara tunn 4 mm plywood med ek på ytan.
Därför kan jag så att säga inte limma nosarna mot stegen utan får använda de gamla stegen som är under.
Sammantaget gör detta att nosarna kommer få ta upp en del krafter när man går i trappan och därför vill jag gärna skruva fast dem ordentligt.
 
  • Gilla
Maged3
  • Laddar…
Fast limmet lär bli typ 100ggr starkare än du kan få till med skruv?

martinradbo skrev:
Jag har inte riktig ek på stegen utan bara tunn 4 mm plywood med ek på ytan.
Därför kan jag så att säga inte limma nosarna mot stegen utan får använda de gamla stegen som är under.
Sammantaget gör detta att nosarna kommer få ta upp en del krafter när man går i trappan och därför vill jag gärna skruva fast dem ordentligt.
 
På olika ställen finns borr i kombo så du kan både skruva och försänka för plugg i ett moment och sen kör du ut pluggande med ett medföljande borr.

Rekommenderar att man kör allt i pelarborr för att få precision. Pluggen måste man köra ut i pelarborr.
Ta det förresten lugnt, ek är rätt hårt och dumt att få borren för varma.

Borde finnas på CO m fl ställen.

Nosarna med skruv och lim lär sitta till man river trappan, rätt svårt att få bort.

Förresten, för att skära bort överskottet på pluggen så vänta tills det torkat och kör sen med en fanersåg eller dylikt och putsa lätt. Jag har en vändbar ryggsåg för just det där. En del kör med stämjärn men den skall du kunna raka dig med innan du försöker dig på detta.
Bestäm dig även innan för om du vill markera eller dölja pluggarna, dvs följa fiberriktningen eller gå tvärs den.

Tidskrävande? Nope, inte med rätt grejor, det går fort då, faktum är att spacklingen lär ta längre tid.

/Kent
 
Redigerat:
Japp, spackling går bort. Men jag funderar faktiskt på en ännu mer tidsbesparande metod, nämligen att slå ett par kraftiga dyckert per list.
Fördelarna är att jag kan lacka färdigt listen innan montering, inget efterarbete, ingen tillverkning av plugg m.m.

Dessutom finns det åsikter i min närhet som tycker att plugg bara är ett sätt att försöka dölja nåt man inte vill se, men eftersom man ändå tydligt ser pluggen så syns det att man försökt dölja nåt...
Tycker själv att plugg är väldigt snyggt men det kanske är lite överarbetat ändå.

Lutar som sagt starkt åt dyckert (och bra monteringslim på baksidan så klart)
 
Eller så kan man använda någon skruv man inte behöver skämmas för att visa, tex någon mässingsfärgad skruv.
 
Grejerna är uppsatta nu med dyckert. Tänker nog ändå göra ett försök att dölja dem med lite "ekspackel" av nåt slag. Att blanda slipdamm av ek med limm tycker jag alltid blir för mörkt i nyansen så jag letar efter något färdigt alternativ tror jag.

Någon som har förslag?
 
Plastiskt trä i ekfärg enligt bild?
(Byggmax)
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just ja, så hette ju produkten. Har för mig att den finns på fler býggvaruhus än det du nämnde också.

När vi ändå diskuterar detta. Jag har liknande behov men där det jag ska fylla kan röra på sig. FInns liknande produkt fast elastisk?
 
Rörande plastiskt trä så gillar jag Herdins bättre, speciellt eftersom den finns i burk och om den torkar så i med lite thinner så är den frisk igen.

Finns färgade fogmassor typ akrylfog dvs det som normalt kallas latexfog. Kolla på ett välsorterat byggvaruhus.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.