Jag ska byta en innerdörr-karm pga kvistgenomslag. Det är med andra ord en identisk karm jag skall ersätta med. När jag skruvade loss den gamla såg jag att den på ena sidan var fäst med karmskruvarna i en glipa mellan två brädor. Jag antar att när snickaren fäste den första gången så gick det att få "drag" där men nu är det hopplöst för mig att få det.
Hur skall jag lösa detta? Plugg? Fix? Annat?
Bifogar en bild på hur det ser ut ― glipan som jag skall skruva i är till höger om karmen på bilden.
AEKBL400084 - WIN_20140221_202601.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade sågat till en träbit ca 5-10 hög och lagom djup som är aningens bredare än glipan, så det går att knacka in den med hammare. Sedan hade jag strukit på lite trälim på bägge sidor och knackat i. Låtit sitta 10-20min och sedan monterat karmen. Förborra för karmskruven först så klart.
 
Skruva ihop glipan utifrån med träskruv som döljs av fodren.
 
Borra upp hålet så lite som möjligt.
Pensla in en rundstav med lim, i med lite lim i hålet, knacka i rundstaven.
Låt torka.
Återmontera.

Tänkte fort men fel... strunta i mitt inlägg :)
Jag trodde mer att det var söndertrasat, inte att själva glipan var för stor.
 
Tack för svar! Jag testar thomasx idé ― klossarna sitter på plats och håller på att torka! ��
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Är väll lite sent men hade det inte varit lättare att måla karmen än att byta den?
 
Garantiärende.
 
Med tanke på hur krafterna från skruven påverkar limfogen, kan det nog vara en god ide att låta det torka till imorgon, när jag tänker efter.
 
Nu sitter karmen på plats ― nästan rakt ...
Tack för alla tips!��
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.