Är det någon som har erfarenhet av att skruva massiva trägolv ner i golvspånskiva?
Nästan alla tillverkare av massiva trägolv rekomenderar att golvet skruvas i reglar eller Plywood.
Håller inte en spånskiva?
Vet någon hur mycket Plywood rör sig jämfört med golvspån med avseende på fukt?
 
Mikael_L
Micke, om du ger mig en bit av vardera så kör jag de i klimatkammaren, så har vi snart svaret. Då kan jag även kontrollera värmeutvidgningen...

Fast om någon annan sitter på svaret är det givetvis enklare... :D
 
Quist skrev:
Vet någon hur mycket Plywood rör sig jämfört med golvspån med avseende på fukt?
Hittade något om hur mycket spånskivan rör sig jämfört med en bräda, om det kan vara till någon hjälp:

En spånskiva rör sig dock endast ca: en tiondel av vad t.ex. en bräda av gran eller furu gör vid samma fuktkvotsförändring. Detta gäller när man mäter tvärs över fibern på gran eller furu.

Byggelit


Skulle gissa att plywood rör sig lika som spånskivan, eller mindre. Men det där med att de inte rekommenderar att skruva i spånskiva, det kanske beror på att skruven fäster sämre?
 
Låter bra med klimatkammaren Micke.
Måste bara fixa fram lämpliga prover. Just nu har jag varken golvspån eller Plywood.

Skruven fäster definitivt sämre i spånskivan men frågan är hur dåligt. Det jag är orolig för är att den inte fäster alls utan bara trasar sönder skivan. Att lägga Plywood som undergolv i hela huset är dock inte så roligt för plånboken.
Som sagt så nämner de flesta golvtillverkare endast Plywood i sina monteringsanvisningar, utom Dala-Floda som även nämner spånskiva.
Därför skulle det vara intressant att höra om någon har försökt skruva in ett massivt trägolv på spånsikiva och hur resultatet i sånna fall blev.

Har man långa skruvar och lägger golvet tvärs reglarna så kanske det går att skruva igenom spånskivan och ända ned i regeln?
 
Har lagt med både plywood respektive OBSskiva som underlag (Båda på betongplatta)
Tyckte att OBSen var bättre då jag upplevde den som mer formstabil än plywooden.
 
Quist, om du har golvbjälkar under, varför ska du bekymra dig om att lägga en skiva emellan? Det är ju bara att skruva golvet direkt ner i reglarna?

Edit: tnt, OSB (inte OBS) är mig veterligen mindre formstabil än de andra skivorna. De tillverkas med en bredd av 1197 mm så att man kan sätta dem på väggreglar med 3 mm springa emellan, just för rörelsens skull.
 
hehe som det kan bli när man inte korrekturläser sin egen text.....

Nåväl med formstabil menade jag att plyfaplattorna var benägna att bågna/skruva sig medan OSB förblev plana mot underlaget.
Använde oklassad byggplywood resp. OSB3 skivor.
 
Ah, jag förstår. :)
 
  • Gilla
Straws
  • Laddar…
Bra iaktagelse Jon och tack tnt för tipset med OSB :)
Det är så att vi lägger in ett ventilerat Nivellgolv i huset.
Golvet är altså ett undertrycksgolv som ska suga luft från rummet genom speciella don. För att få golvet helt tätt så antar jag att det inte räcker med massiva brädor direkt på reglarna (det kan ju eventuellt börja dra tjuvluft i springorna som uppstår) utan det måste täckas med skivor först. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag har pratat med hantverkaren som ska lägga in golvet och han sa att han inte gav någon garanti på jobbet ifall vi inte täcker det med skivor. Han hade aldrig varit med om att lägga plywood som undergolv utan ville absolut köra på golvspån.
Problemet är då bara att vi gärna vill ha massiva furu- (eller gran-) plank som övergolv.
Hur göra?
 
Gör som han vill då, och lägg spånskiva. Och som du skrev, skruva igenom spånskivan och ända ned i regeln. När du har ett undergolv av spånskiva behöver du inte ha så tjocka golvbrädor heller, Siljan Trägolv t.ex. har ner till 14 mm. tjocklek.
 
Jag har skruvat ett 15 mm plankgolv i golvspånskivor. Har inte upplevt några problem med detta, varken vid monteringen eller efteråt (det är ett drygt år sedan jag lade golvet). Jag har inte skruvat i reglarna. Rekommenderar Dala-Floda golvspånskiva borde det vara OK. De är ju välrenommerade.
 
Tack för infon Arny!
Man kan inte direkt säga att Dala Floda rekomenderar spånskiva.
I sin allmänna info kring läggning av golven skriver de "Golven skruvas ned mot existerande trägolv, bjälklag eller skivor av plywood."
Går man in och läser mer nogrant i deras läggningsanvisning hittar man följande: "Metoden (=skruvning) kan användas på alla träbaserade undergolv som ger fäste till skruven, såsom befintliga golv av spånplattor, plywood, parkett, golvbrädor...."
Alla andra golvtillverkare jag tittat på nämner endast Plywood.
Så det var mycket bra att få höra från dig, som faktiskt har prövat, att det verkar fungera med spån!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.