A
Min hantverkare påstår att man inte längre får skruva fast en WC-stol i golvet utan att den endast ska fogas fast. Kan det stämma?
Är det inte lätt att man då av misstag råkar knuffa stolen ur läge?
Är de inte väldigt känsligt att fogen verkligen blir rätt då?
Vad finns det för fog som kan hålla en hel WC-stol på plats?
:confused::confused::confused:
 
Vi bytte stol för några månader sedan. Vi fick berättat för oss att det gick bra att ta våtrumssilikon för att limma fast den. Nu har vi inte gjort det heller utan stolen står som den är...hrm säga vad man vill men den har inte ramlat än. Dock ska vi ju såklart limma fast den i närmaste framtiden. :)
 
Har haft min lös på klinkern i fem år och det har väl funkat bra.
Det är väl när svärmor kommer som den har en tendens att vilja tippa lite,;).
Annars är det bara att skjuta den åt sidan å torka "pinkränderna" (småbarn). Ska väl oxå limma fast den ngn gng i framtiden.
 
Det behövs väl inte något superlim, gravitationen har ju en tendens att hålla stolen på plats, om den inte är vägghängd vill säga,
Silikon ska nog funka bra..
 
  • Gilla
abel48
  • Laddar…
Att man inte får lov att skruva fast den tror jag inte på, men däremot så sätter de flesta VVS-installatörer endast fast den i just silicon numera och det funkar oftast fullt tillfredsställande.
Allt för att slippa riskera de eventuella golvvärmeslingorna.
Köper man en ny toalettstol idag följer det dessutom med 4st vita pluggar avsedda för skruvhålen i stolen.
 
Får och får, man blir väl inte bli bötfälld, men idag räknas det inte som "fackmannamässigt utfört" vill jag påstå,
Vi får ha 2 hål i golvet, golvbrunnen och avloppsröret..
 
T
När silikonet har härdat sitter toastolen som berget!
 
När vi köpte vår lägenhet för ca 5 år sen och satt inte den dåvarande WC stolen fast i golvet så jag fäste den med Sikaflex. Efter 3 år så var det dags att byta ut den (läckte).

Den satt som beget skall jag säga. Försökte först skära loss den men det gick väldigt segt, till slut så kom klinkers och allt loss, så det blev att sätta några nya bitar på plats fören den nya byttan installerades :)
Så några skruvar behöver du inte, om du inte vill att den skall sitta lite lösare och vara lättare att byta ;)
 
Det finns numera tom wcstolar utan skruvhål
Jag har limmat min stol, har använt rikligt med lösningsmedelsbaserat sättlim från Polen, får förmodligen spränga bort den.... Silicone är bra sitter som berget och är ganska lätt att skära bort (isär)
 
Stolarna ska verkligen inte limmas fast utan bara silikonas. Ställer man den på ett par tändstickor får man en lagom stor glipa att foga i.
 
Mikael_L
raveper skrev:
Stolarna ska verkligen inte limmas fast utan bara silikonas. Ställer man den på ett par tändstickor får man en lagom stor glipa att foga i.
Dessutom kan man skära loss den med pianotråd då, iom att det är lite mellanrum mellan klinker och porslinet.
 
Också en konsekvens att av förhindra sk "pink-ljud" i flerbostadshus. Dvs man ställer stolen på en speciell ljudmatta och sen silikon. Absolut ingen skruv eftersom det då förstör ljudisoleringen.
 
Är det verkligen så att om det ska vara fackmannamässigt utfört så ska man silikona fast stolen? Står det i bkr:s branschregler eller någonannanstans?
 
MoparMikke skrev:
Är det verkligen så att om det ska vara fackmannamässigt utfört så ska man silikona fast stolen? Står det i bkr:s branschregler eller någonannanstans?
Nej, men man ska undvika borrhål i golvet i ett våtutrymme. Ett bra sätt att undvika det är just att limma wc-stolen med silicon, då en golvmonterad wc ändå ska tätas runt foten mot golv så gör man ju 2 flugor på smällen.

Silicon sitter som bara den, man måste skära bort den för att få den att lossna sedan.
 
MoparMikke skrev:
Är det verkligen så att om det ska vara fackmannamässigt utfört så ska man silikona fast stolen? Står det i bkr:s branschregler eller någonannanstans?

Nej det är inte så som någon nämner tidigare i tråden.

Branschreglerna handlar om rörgenomföringar i golvet där det enligt branschreglerna endast är tillåtet med avloppsrören.

Dock är det vanligaste förfarandet idag att man siliconar fast toalettstolen och
det är både enklare och den sitter ordentligt med detta också.
Samtidigt slipper man fördärva både tätskikt och klinker.

I branschreglerna för säker vatten står följande att läsa...:

För infästning krävs en rektangulär plan monteringsyta på minst 300 x 400 mm .
Monteringsytan ska vara fri från golvvärme.
Vatten-, avlopps- och elledningar kan förläggas under monteringsytan
under förutsättning att förläggningsdjupet är större än 60 mm.
Golvmaterialet ska vara massivt gjutet eller utfört med skivor på reglar
och så beskaffat att wc-stol eller bidé står stadigt.
Golvet ska tillåta ett borr- och skruvdjup på 60 mm eller enligt fabrikantens monteringsanvisning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.