Hej.
Har en öppen spis som vi gärna vill elda i nu när det börjar bli kallt. Vi har även en bebis som kryper runt och behöver därför sätta nån form av skydd framför öppna spisen. Tyvärr är det inga väggar bredvid som det går att fästa något i. Vågar man skruva fast den i själva öppna spisen eller är det risk att man sabbar den helt då? bifogar bild. Har ni några andra idéer hur man fäster en barngrind framför denna?
 
  • Vit öppen spis med stängda glasdörrar och vedfack, utan väggar för fäste av barngrind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min erfarenhet som innehavare till ett antal barn och ett antal eldstäder genom åren är att det inte behövs något skydd. Barnen känner av strålningsvärmen från eldstaden och kryper inte för nära så att de riskerar att bränna sig.
 
  • Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Min erfarenhet som innehavare till ett antal barn och ett antal eldstäder genom åren är att det inte behövs något skydd. Barnen känner av strålningsvärmen från eldstaden och kryper inte för nära så att de riskerar att bränna sig.
Tack för ditt svar. Ja så tänkte vi också men efter att några vänner till oss vars bebis brände händerna svårt på deras kamin har vi tänkt om i frågan. Inte värt att chansa anser jag.
 
Jag håller med Sågspån, bebisar har självbevarelsedrift, men om du absolut måste ha något: Köp ett snyggt gnistskydd och ställ på golvet framför kassetten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Annars går det väl enkelt att bygga en hage framför med lite målad läkt?
Vuxna kan ju lätt kliva över den/flytta undan den.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Jag håller med Sågspån, bebisar har självbevarelsedrift, men om du absolut måste ha något: Köp ett snyggt gnistskydd och ställ på golvet framför kassetten.
Vågar som sagt inte chansa gällande den här självbevarelsedriften. Men tack för ditt andra tips.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Annars går det väl enkelt att bygga en hage framför med lite målad läkt?
Vuxna kan ju lätt kliva över den/flytta undan den.
Tack för tipset, kan vara ett alternativ.
 
Vi hade en sån här, går också att öppna så den kan bli annan form. Den är även perfekt att stoppa barnen i när det finns annat som kan vara farligt eller när du vill ta en dusch ifred :p
 
  • BabyDan Flex vit lekhage som kan ändra form, visad på mobilskärm med webbplatsens namn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hus2003
  • Laddar…
  • Gilla
Hus2003
  • Laddar…
Klokt att inte chansa. Alla som frågar om något liknande får veta att barn har själbevarelsedrift och liknade förnuftiga råd. Problemet är att att alla barn inte har det och det yttrar sig oftast när de är lite äldre och då kan det vara försent. Sedan kan ett barn som lär sig gå snubbla till rätt lätt.

Med bra borr och borrmaskin går det att sätta ett par diskreta fästen som enkelt går att dölja när barnen är större. Se verkligen till att ha en riktigt bra borr så att det blir ett litet hål och inte en krater. Fäster du en skruv rätt högt på varje grindfäste borde det räcka med ett hål per sida om brasan.
 
  • Gilla
Hus2003
  • Laddar…
H Hus2003 skrev:
Tack för ditt svar. Ja så tänkte vi också men efter att några vänner till oss vars bebis brände händerna svårt på deras kamin har vi tänkt om i frågan. Inte värt att chansa anser jag.
Nej, usch!
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Som mormor har jag under åren regelbundet haft 5 småttingar från födseln och jag var också orolig när första barnbarnet kom. Jag har en het pelletskamin som primär värmekälla i vardagsrummet. Flera forumister har samma erfarenhet som jag - barnen lär sig. Och när de är så små att de inte reagerar lämnar man dem ändå inte obevakade för en sekund!

Risken är snarare att man tror barnet är mer skyddat med stängsel.
 
yonna yonna skrev:
Som mormor har jag under åren regelbundet haft 5 småttingar från födseln och jag var också orolig när första barnbarnet kom. Jag har en het pelletskamin som primär värmekälla i vardagsrummet. Flera forumister har samma erfarenhet som jag - barnen lär sig. Och när de är så små att de inte reagerar lämnar man dem ändå inte obevakade för en sekund!

Risken är snarare att man tror barnet är mer skyddat med stängsel.
Ledsen att skriva det här Yonna, då du brukar komma med vettiga saker, men det är precis den typen av beskäftiga råd som jag avskyr. Anekdotisk bevisföring när den är som sämst. "Barn lär sig" är en sanning för de allra flesta barn, men inte alla.

Som exempel kan vi ta ett autistiskt barn. Några tydliga tecken på handikappet dröjer i de allra flesta fall till långt efter barnet varit gammalt nog att både lära sig gå och bränna sig ordentligt. Det är inte ovanligt att en sådan obegriplig och allvarlig olycka vi pratar om här, är det första tecknet på att något är fel och då kan barnet vara ett par tre år gammalt. Ett av de stora utmaningarna för ett sådant barn är mer eller mindre brist på att lära sig genom sk generalisering. Dvs att om man bränt sig på något hett, så aktar man sig för andra heta saker. Det gör de tyvärr inte med automatik, utan de behöver bränna sig på varje sak för att undvika just den saken i framtiden. Ibland krävs att de bränner sig flera gånger på samma sak innan de lär sig. Det finns en hel del andra orsaker till att barn kommer göra sig illa trots att de inte borde, men det här är ett enkelt exempel.

Jag är verkligen ingen curlingförälder, jag vet att de flesta barn mår bra av att testa sig fram i livet och jag räknar varje skrubbsår mina barn får som nyttiga erfarenheter. Fast när det gäller saker som faktiskt kan skada ordentligt och där man inte kan räkna med att självbevarelsedriften räcker, så är jag absolut för att bygga bort de värsta farligheterna.

Vi som skriver här är bra exempel på att barn lärde sig, lite skit rensar magen och liknande saker som ofta sägs. Det som inte sägs lika ofta är att barn i våra generationer både skadade sig allvarligt och dog av olyckor i en enormt mycket högre utsträckning än vad som sker i dag.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla bra svar och råd. Jag löste det genom en sån grind/staket som länkades högre upp. Jag fäste en vitlackerad läkt som sen monterades i det ena gallret på ena sidan och på den andra sidan på väggen som går bakom öppna spisen. Lite svårt att förklara, blev kanske inte jättesnyggt men det håller henne på behörigt avstånd från spisen. Så slapp jag borra hål i öppna spisen också.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Upp med en hage runt, släpp dock inte barnen med blicken. Man lär känna sina små änglar snabbt, vissa är helt orädda, och bara måste pilla på allt. Har själv två sånna som aldrig kan sluta undersöka. Det är bra i många fall, men kan sluta hemskt illa om det handlar om spis/ugn/grill.

borra fast något i spisen, bara måla över om några år, eller hänga julstrumpan på krokar när bebis är större. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.