Hej! hoppas att någon kan hjälpa mig med detta:

renovering av ovanvåningen pågår.
Hus med trästomme från 1947.
Jag har rivit bort laminatgolv, skumgummi-foam och masonit. hamrat ner alla små nubb.
Under detta var det spontade trägolvet inte 100% toppskick kan man säga.

I mitten av huset står en skorsten. trägolvet intill skorstenen är cirka 22-23millimeter högre än resten av golvet. cirka 20-50cm ut från skorstenen är sen resten av golvet i samma nivå.

Jag tänkte lägga ut golvspånskivor på de låga delarna av golvet för att få bukt med höjdskillnaderna.

Jag har googlat och frågat snickare, men ingen vet:

När jag lägger golvspånskivor ovanpå befintligt trägolv (som i sin tur ligger på träreglar), ska jag skruva ner golvspånskivorna i trägolvet eller ska det bara ligga ovanpå flytande som 14mm parkett i sin tur också ska göra?

tacksam för hjälp! skruvdragaren är laddad, golvspånskivor är inköpta och semestern tickar iväg.
 
Varför tar du inte bort det dåliga brädundergolvet oxå?
Så kan du justera golvbjälkarna så att du får ett plant, horisontellt underlag för spånskivorna.
(Jag förutsätter att du menar 22 mm golvspån)
Annars är det nog svårt att få parketten att ligga bra, om det är så stora ojämnheter som du skriver.
Skruva och limma sedan så undviker du knarr och knak.

Och välkommen till Bygga Hus-forumet Kjellkriminell!
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Håller med KoW. Sikta på att ha bästa möjliga förutsättningar så har du lite marginal för eventuella fel senare under bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.