Jag har ett problem. Förra ägaren har satt källardörrkarmen enbart med skum med påföljd att dörren tar i karmen och kärvar på mitten. Alltså behöver jag på något sätt dra fast dörrkarmen i källarmuren i höjd med låset, utan att demontera karmen. Problemet är att muren är av leca. Jag provade att helt simpelt dra fast en lång (160 mm) skruv rätt in i lecan men den biter inte, går bara runt. Vad gör jag?

Källardörr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kratsa ur skummet. Borra 10mm hål i lecan utan slag . I med plugg och karmskruv. (140mm karmskruv)
 
Du menar borra 10 mm hål rätt genom karmen? Då måste jag hitta ett långt borr, det kanske inte är något problem? Som synes måste jag igenom karm + 45:a regel + skum (=minst 10 cm) innan jag når muren.

Det finns inte någon typ av spikplugg man skulle kunna använda?
 
dengroth skrev:
Du menar borra 10 mm hål rätt genom karmen? Då måste jag hitta ett långt borr, det kanske inte är något problem? Som synes måste jag igenom karm + 45:a regel + skum (=minst 10 cm) innan jag når muren.

Det finns inte någon typ av spikplugg man skulle kunna använda?
Är där inte färdiga karmhål i karmen?
 
Du ska inte borra 10mm i karmen. Där ska du borra för karmskruv. 13-14 mm. Sedan 10 mm in i lecan.
 
Nix, inga karmhål.
 
nimhed skrev:
Du ska inte borra 10mm i karmen. Där ska du borra för karmskruv. 13-14 mm. Sedan 10 mm in i lecan.
Jag förstår, men det finns väl inte karmskruv som är så långa som jag behöver?
 
Nu ser jag att det ju sitter en regel mellan karm och leka.

Du får nog plocka ner dörr med karm och fästa regeln ordentligt i lecaväggen.

Hur är karmen fäst i regeln?
 
Jag hade borrat med 14mm karmborr genom karm och regel, bytt till 10mm borr och borrat i lecan, borra ej med slag. Tryck i pluggar genom karm och regel och knacka in i lecan. Tag sedan 140mm karmskruv och skruva i, justera om nödvändigt.
 
Som verktygsgurun sa, men givetvis måste du också först kratsa bort fogskummet vid mittenpartiet på dörren så att regeln har fritt att dras in mot lecan.

En fullösning är ju annars att hyvla av lite på dörrblad eller karm...
 
verktygsgurun skrev:
Jag hade borrat med 14mm karmborr genom karm och regel, bytt till 10mm borr och borrat i lecan, borra ej med slag. Tryck i pluggar genom karm och regel och knacka in i lecan. Tag sedan 140mm karmskruv och skruva i, justera om nödvändigt.
Ja, det får väl bli något åt det hållet även om jag hellre hade satt en vanlig skruv då jag bara behöver få in karmen någon millimeter. Men det lär väl bli svårt att få in en plugg i lecan då vilket verkar vara ett måste?
 
dengroth skrev:
Ja, det får väl bli något åt det hållet även om jag hellre hade satt en vanlig skruv då jag bara behöver få in karmen någon millimeter. Men det lär väl bli svårt att få in en plugg i lecan då vilket verkar vara ett måste?
Alternativ. Ta ett karmborr 14mm borra 1cm djupt i karmen, borra sen genom karm och regel med ett 5 mm borr, skaffa en lång lättbetongskruv och skruva i. Täck skruvskallen med en karmplopp. Kratsa ur skummet först så karmen ovh regeln får en chans att flytta sig innan skruven slutar bita.
 
Jag har satt upp en tung dörr med bara skruv direkt in i leca.
Borrade i karmen och sen skruv rätt in. Alla skruvar tog bra utom en, så då satte jag en till där.
Jag skall gå och hämta skruvarna och se vad de heter....återkommer.

Edit: Jag har använt dessa http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid68.pdf
140x10 hade jag, såg att det även finns 180x10.
 
Redigerat:
Yes, jag borde naturligtvis ha använt någon form av lättbetongskruv! Har inte heller kratsat bort skummet, även det en självklarhet så här i efterhand, även om jag tyckte att min skruv slutade bita lite väl lätt. Vad är det för fundamental skillnad på "vanlig" skruv och lättbetongskruv, förutom att de sistnämnda är grövre?
 
Krafsa ur fogskummet helt på den längd som du behöver justera bredden spänn isär karmen med en regel eller något annat till rätt mått skumma igen glipan låt torka case closed.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.