Hej,

Jag har ett rum på drygt 25 kvm där elementen är bra kalla och det är ca 17, 18 grader inomhus.

Har bara stött på termostat som jag skruvar av genom att vrida det men hur skruvar jag av just denna modell tro?

Är det bara att skruva av den vid kopplingen?
 
  • Termostatventil på radiator, inställd på cirka 3, för temperaturkontroll i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis, det är bara att skruva av den kromade mutterringen. Du bör undersöka om det finns förinställning i ventilen som behöver ändras för att du ska få det varmare. Finns olika typer av förinställningar och ofta behövs ett specialverktyg för att ändra inställningen.
 
  • Gilla
Screed
  • Laddar…
  • Gilla
Screed
  • Laddar…
Krilleman
TP V4 har man kunnat beställa med flera olika varianter av termostatventil förmonterad.

Både MMA och Dafoss-ventil förmonterad fanns att välja när dom lanserades.

Men kanske inte på det viset längre, det var ganska länge sen jag köpte en TP V4 faktiskt.
 
  • Gilla
Screed
  • Laddar…
Det är en MMA Evosense-termostat på bilden, då är det högst troligt en MMA/Purmo-ventil.
 
  • Gilla
Screed
  • Laddar…
Varför ska du skruva av den?
 
A A-Man_08 skrev:
Varför ska du skruva av den?
För att den inte gör det den ska. 17 grader i mitten av ett rum på 25 kvm så är det något som är galet.
 
Har du luftat?
 
A A-Man_08 skrev:
Har du luftat?
Icke, men det är sprillans nytt så tror inte att det hunnits fylla med luft än?
 
S Screed skrev:
Icke, men det är sprillans nytt så tror inte att det hunnits fylla med luft än?
Då hade jag kollat om det är luft i det är ju enkelt kontrollerat.
 
  • Gilla
Screed och 1 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Då hade jag kollat om det är luft i det är ju enkelt kontrollerat.
Gjorde det nu men ingen luft i. Kom klart och fint vatten direkt så något med termostaten då alla andra radiatorer funkar.
 
Är systemet injusterat gällande förinställningen i varje radiatorventil?

Vilken grovlek är det på befintliga rör samt på rören till den aktuella radiatorn?
Hur är det med längden på rören till olika radiatorerna?

Troligen behöver de befintliga radiatorerna strypas lite för att det ska kunna komma tillräckligt med vattenflöde till den nya radiatorn.

Alla radiatorventiler behöver injusteras så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator. Difftemperaturen bör vara ca 7-10⁰.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är systemet injusterat gällande förinställningen i varje radiatorventil?

Vilken grovlek är det på befintliga rör samt på rören till den aktuella radiatorn?
Hur är det med längden på rören till olika radiatorerna?

Troligen behöver de befintliga radiatorerna strypas lite för att det ska kunna komma tillräckligt med vattenflöde till den nya radiatorn.

Alla radiatorventiler behöver injusteras så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje radiator. Difftemperaturen bör vara ca 7-10⁰.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]

Tack. Alla radiatorer är nya, det är en nybyggd lgh.
 
Eftersom det är en lägenhet, gäller oftast (alltid) även bostadsrätter, så är det fastighetsägarens ansvar att se till så att det fungerar.

Ändrar du någon inställning så kan du göra så att grannar får det kallare.

Med andra ord så gör inget själv utan anmäl det till rätt person/instans.
 
  • Gilla
Screed
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är en lägenhet, gäller oftast (alltid) även bostadsrätter, så är det fastighetsägarens ansvar att se till så att det fungerar.

Ändrar du någon inställning så kan du göra så att grannar får det kallare.

Med andra ord så gör inget själv utan anmäl det till rätt person/instans.
Jo, du har ju rätt men med en arg fru fredag eftermiddag var det mest en Quick fiz jag sökte efter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.