Vad talar för att skruva respektive spika ihop stommen?
Jag har varken hört eller läst om att skruva. Är det verkligen så urbot dumt?

Var köper man prisvärda skruvar och spik?


/Dadid
 
Spika ihop stommen är kostnads effektivare vill jag lungt påstå....
 
Skruva är mycket tystare. ;)
Skruv rör på sig mindre än spik.

Beror på hur mycket man skall spika/skruva.

Att skruva med maskin går snabbare än att spika med hammare.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Snowblade skrev:
Skruva är mycket tystare.  ;)
Skruv rör på sig mindre än spik.

Beror på hur mycket man skall spika/skruva.

Att skruva med maskin går snabbare än att spika med hammare.  
Skruva går fortare? nja en sanning med modifikation vill jag påstå. Men jag tänker pris och bra skruv är dyrare än spik. Och för att det skall bli bättre pris, tid och utförande så skall man skruva fort mycket fort. Har man mycket att spika hyr man sig en spikpistol det är det mest kostnads effektiva av alla lösningar.....
 
Spik till spikpistol är inte så billig.

Det tar en stund att spika fyrtum.


Så urbota dumt att skruva är det inte, görs mycket i finnland t.ex.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Snowblade skrev:
Spik till spikpistol är inte så billig.

Det tar en stund att spika fyrtum.


Så urbota dumt att skruva är det inte, görs mycket i finnland t.ex.
Hmm... Spik till pistol kostar men jag kan svära på att det blir billigare än att skruva. Annars skulle varenda firma göra det och det gör de inte. Säg så här du har ett hus med säg 200 kvm råsponts tak. Det är ca 2200 lpm virke dvs ungefär 3500, 75 spikar. Byt dessa mot skruv kan omöjligt vara lönsamt anser jag. Sedan om man skall ta stommen. Skruvar där som skall vara effektiva torde väl vara snarlika spax 5*80 eller 5*100 kanske. Priset för dem samt den tid det tar att skruva är aldrig lönsam kontra spikpistol. Möjligtvis för hembyggaren som spikar mycket små mängder men så fort du kommer upp i ett helt nybyggt hus så blir spiken lönsammare. Om man nu inte har nån lågpris pistol med udda spik för då kostar det pengar. Att köpa en spikpistol från biltema eller dylikt skall aldrig jämföras med BRA spikpistoler det blir orättvist mot båda parter. Sedan skulle jag inte använda en spikpistol annat än när jag spikar taket samt eventuell panel på utsidan. Men det är en annan disskussion....Men vill man skruva och trivs med det så gör man det. Det enda vi använder skruv till i stommar är Ankarskruv, skruv till utvändig gips annars är det spik och åter spik... För det är helt enkelt mest lönsamt ur material och tidsynpunkt och så e det med det:)
 
Det kan finnas ytterligare ett skruv alternativ - skruvpistol, men jag vet bara om varianter för skruv <41mm långa. Nästa gång jag ska göra något hemma som går att köra med sådana skruv så vet jag definitivt en maskin som jag kommer att se till att låna av snickarn..

Prisbild vet ej, men har svårt att tänka mig att det kommer i närheten av priset på bandad spik
 
  • Gilla
ARCTICA
  • Laddar…
En av mina första frågor till våra egna snickare var just detta. Varför använder ni skruv hellre än spik?

- Man kan "trolla lite" med skruv, sa de och menade tydligen möjligheten att rädda montering i en massa situationer där hammaren är mer i vägen.

Dock gillade de INTE rostfri skruv.
 
Glömde säga att skruven främst användes till inredning. Däremot sällan till fasadbrädor, gjutlådor och diverse grovsnickeri.

Glömde också att tipsa om BilTema, som säljer skruv och beslag billigare än någon annan jag vet om.
 
Det används mer och mer skruv vid byggnationer. En stor fördel med att vara amatör och skruva är att det är betydligt enklare att reparera misstag.
 
Jag håller på med att bygga mitt hus just nu och jag kan verkligen rekommendera att använda skruv till gjutformen om ni behöver bygga en. Jag skruvade hela gjutformen till vårat hus och det är väldigt smidigt att riva en sådan form särskilt om man håller reda på var betongen kommer att hamna. Dessutom har jag kunnat använda gjutformsreglarna och bräderna till byggställning spångar och annat smått och gott under byggtiden.
 
VONBRAUN skrev:
Jag håller på med att bygga mitt hus just nu och jag kan verkligen rekommendera att använda skruv till gjutformen om ni behöver bygga en. Jag skruvade hela gjutformen till vårat hus och det är väldigt smidigt att riva en sådan form särskilt om man håller reda på var betongen kommer att hamna. Dessutom har jag kunnat använda gjutformsreglarna och bräderna till byggställning spångar och annat smått och gott under byggtiden.
Till gjutformar finna annars de excelenta formspiken, dvs en spik med dubbla skallar. Vi använda enbart detta i jobbet.. Kanongrejer!
 
En stor fördel med att vara amatör och skruva är att det är betydligt enklare att reparera misstag.
Skruvpistol utesluter inte hammare. Jag skruvar, när jag är det minsta osäker. Lätt att skruva loss och försöka igen om man har trx. men 10 cm galvade spikar kan vara ett helvete att få loss och sedan mm-justera, och sådant slår jag bara i när jag är bergsäker på att allt är rätt.
 
Magnus_Nordmark skrev:
Till gjutformar finna annars de excelenta formspiken, dvs en spik med dubbla skallar. Vi använda enbart detta i jobbet.. Kanongrejer!
Dem är kanon.... Men vill man vara knepig å skruva form så gör man det.... Jag har inte skruvat många skruv i en form i min karriär...och nu e det slut med formandet...Roligare å peka:)
 
mr Z skrev:
Dem är kanon.... Men vill man vara knepig å skruva form så gör man det.... Jag har inte skruvat många skruv i en form i min karriär...och nu e det slut med formandet...Roligare å peka:)
Ja det kan jag tänka mig ;-) Hade jag fortsatt inom bygg så hade jag med stått å pekat om ett tag... ;-)

Det enda läget där vi använda skruv vid betongjobb var om formen var för rank för att spika i just då. Och när man sätter hörnprofilerna för murning... Men annars dubbelhövdad! Och Confix för att fästa regel mot berg/betong. Rörhylsor, spikplugg och annan skit slutade vi med när vi hittade Confix. Har du kört med dom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.