Hej
Sökfunktionen verkar strula en del då jag har för mig att detta har diskuterats mer än 1 gång här på forumet menmen jag kan inte hitta rätt ...

Frågorna lyder: Jag ska montera OSB + 6mm gips hemma på ett par väggar med täreglar.

1 Ska jag fästa upp osb-skivan lite "lagom" och sen dra skruv genom både gipset och osb'n?
2 Vad använder jag för skruv och vilken dímension ska jag ha på dessa?

tackar
//M
 
Vad man SKA göra får någon annan avgöra.

Jag skruvar OSB i reglarna med 40mm gipsskruv och därefter skruvar jag gipsen i osbn enligt gipstillverkarens anvisning. 30mm räcker till detta. Gipsskivornas skarvar förskjuts.
 
Jag använde spånskiveskruv till OSB, glöm inte 2mm distans mellan OSB skivorna, jag knackade in ett par dycket som distans.
 
Mhellstrand skrev:
Hej
Sökfunktionen verkar strula en del då jag har för mig att detta har diskuterats mer än 1 gång här på forumet menmen jag kan inte hitta rätt ...

Frågorna lyder: Jag ska montera OSB + 6mm gips hemma på ett par väggar med täreglar.

1 Ska jag fästa upp osb-skivan lite "lagom" och sen dra skruv genom både gipset och osb'n?
2 Vad använder jag för skruv och vilken dímension ska jag ha på dessa?

tackar
//M
Om du vill hänga något på väggen kan du använda dubbelgängade skruv till osb som du skruvar ganska tätt, cc20 varje fall. När du skruvar gipsen är det ju bra om även den skruven går genom regeln, då vet man att det sitter kvar.

Kommer aldrig i håg vad skruven heter, hilti har en egen som fungerar jättebra men dyr, googlade lite och Danogips har en som heter Cresco F som är avsedd för golv men har samma funktion.

http://byggsystem.knaufdanogips.se/products/screws/index.html
 
Om man känner att man behöver skruva gipsen i reglarna också, kan man ju fundera på varför man satte upp OSB från början.....

Skruvar man med vanlig billig 40mm skruv så kommer OSBn hålla för vad som helst du kan tänkas vilja hänga på väggen. Det är infästningen i OSBn som kommer vara begränsningen, inte osbns infästning i reglarna.
 
  • Gilla
nitram66
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Om man känner att man behöver skruva gipsen i reglarna också, kan man ju fundera på varför man satte upp OSB från början.....

Skruvar man med vanlig billig 40mm skruv så kommer OSBn hålla för vad som helst du kan tänkas vilja hänga på väggen. Det är infästningen i OSBn som kommer vara begränsningen, inte osbns infästning i reglarna.
Att skruva gipsen i regeln var ju som jag skrev bara bra om man kunde gör det, när man ändå håller på, men som sagt ingen nödvändighet.

Det andra, angående vanlig 40mm gipsskruv, självklart funkar det med, men den drar inte lika bra som en dubbelgängad, så mitt komplement var om Ts hade tänkt hänga något tungt så kan det ju vara bra att veta att det finns innan han börjar och sedan tar ställning hur han vill göra.

Ps: På vissa storbyggen får man inte skruva osb:n med gipsskruv, men det beror på vem som är materialare och förman.:rolleyes:Ds
 
Men den skruvtyp du pratar om med en extra gänga på (typ cresco f du länkade till) har inget med extra hållfasthet att göra - det handlar om att försänka skruvskallen.
 
MathiasS skrev:
Men den skruvtyp du pratar om med en extra gänga på (typ cresco f du länkade till) har inget med extra hållfasthet att göra - det handlar om att försänka skruvskallen.
Den trycker ner/ihop skivan bättre, (blir aldrig vildgäng)men som du skrev den försänker ju också, den jag länkande till är ju till golv men de har samma funktion.
 
Vad är anledningaen till att förskjuta gipsskarvarna? (ja jag är "Åsa-Nisse" på detta!!)

MathiasS skrev:
Vad man SKA göra får någon annan avgöra.

Jag skruvar OSB i reglarna med 40mm gipsskruv och därefter skruvar jag gipsen i osbn enligt gipstillverkarens anvisning. 30mm räcker till detta. Gipsskivornas skarvar förskjuts.
 
Mhellstrand skrev:
Vad är anledningaen till att förskjuta gipsskarvarna? (ja jag är "Åsa-Nisse" på detta!!)
Blir stadigare och du slipper generalskarv för ljud etc.
 
För tydlighetens skull. Gipsskarvarna förskjuts jämfört med osb-skarvarna.
 
Hoppar in med en annan OSB fråga!

När man sätter OSB skall man sätta plastiskfogmassa runtom skivorna som man gör med första lagret gips för att ljuddämpa?

Kan/bör man även sätta det runt apparat dosorna?
 
man kör med vanliga gipsskruv 2 lagers skruven på osb.
skall man hänga nåt tungt på väggen då hade jag ej valt osb utan vanlig kostruktions plyfa...
osb är egentligen en skitskiva som e ihoppressad med massa flis...
inte direkt bra att hänga tunga saker i.

saken är den att första skiva skall mer lr mindre skruvas lika mycket som andra laget , alltså fullskruvas.....

att skruva gipsen i reglarna sen tycker jag känns gött i mitt huvud att man gjort men inget behövligt...
förskjut skarven som nämnts tidigare...
mvh
estwing
 
Jag tror det är bra att förtydliga vad "tungt" är. 100kg är inte tungt om man har mer än en fästpunkt. Jag kan knappt tänka mig något som man normalt vägghänger i ett hus som inte kan hängas i en OSB-skiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.