Hej

Jag ska montera IKEAs monteringsskenor för köksskåp på två väggar.

Den ena väggen har jag byggt upp igen efter att ha rivit in till reglarna. Den är 15mm plywood med 15mm brandskyddsgips.

Den andra väggen är 13mm vanlig gips på reglar med blandat CC60 och en del längre CC än så.
Där kommer jag behöva sätta mollyplugg.

Men jag har läst olika trådar här och det är väldigt skillnad i råd/rekommendationer jag hittat.

Vad för skruvar bör jag använda till väggen jag byggt upp? De 70mm-reglar som sitter bakom ger jag inte mycket för utan jag planerar att skruva tätt (varje hål) och skruva i plyfan.

Jag har tittat på montageskruv på Byggmax som är 4,2x45. Frågan är om de inte är lite väl klena diametermässigt?
 
C Carl.Alm skrev:
Hej

Jag ska montera IKEAs monteringsskenor för köksskåp på två väggar.

Den ena väggen har jag byggt upp igen efter att ha rivit in till reglarna. Den är 15mm plywood med 15mm brandskyddsgips.

Den andra väggen är 13mm vanlig gips på reglar med blandat CC60 och en del längre CC än så.
Där kommer jag behöva sätta mollyplugg.

Men jag har läst olika trådar här och det är väldigt skillnad i råd/rekommendationer jag hittat.

Vad för skruvar bör jag använda till väggen jag byggt upp? De 70mm-reglar som sitter bakom ger jag inte mycket för utan jag planerar att skruva tätt (varje hål) och skruva i plyfan.

Jag har tittat på montageskruv på Byggmax som är 4,2x45. Frågan är om de inte är lite väl klena diametermässigt?
Skulle sådana här skruvar fungera bra?
Helst hade jag velat använda 6x40 eller 6x45 men hittar inga i butikerna i närheten.
 
  • Bild av en produkt på Jula's hemsida: Heco tråskruvar 100-pk 5,0x60 mm, pris 79,90 SEK med fyra recensioner och genomsnittligt betyg på fyra och en halv stjärna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Carl.Alm skrev:
Hej

Jag ska montera IKEAs monteringsskenor för köksskåp på två väggar.

Den ena väggen har jag byggt upp igen efter att ha rivit in till reglarna. Den är 15mm plywood med 15mm brandskyddsgips.

Den andra väggen är 13mm vanlig gips på reglar med blandat CC60 och en del längre CC än så.
Där kommer jag behöva sätta mollyplugg.

Men jag har läst olika trådar här och det är väldigt skillnad i råd/rekommendationer jag hittat.

Vad för skruvar bör jag använda till väggen jag byggt upp? De 70mm-reglar som sitter bakom ger jag inte mycket för utan jag planerar att skruva tätt (varje hål) och skruva i plyfan.

Jag har tittat på montageskruv på Byggmax som är 4,2x45. Frågan är om de inte är lite väl klena diametermässigt?
Är inte poängen med Ikeas monteringsskenor att kunna fästa dem i reglarna oavsett var skåpen och dess fästskruvar hamnar (bara det finns en skena bakom). Reglarna är det allra bästa att fästa något i. Ikea specar dessutom tydligt att det går att sätta upp skåpen utan monteringskena om man bara kan åstadkomma ordentligt skruvfäste på rätt ställe (viss justeringsmöjlighet finns fortfarande). Och 15 mm plywood ger tillräckligt fäste (standard i nya badrum) vilket var mera tveksamt med 12 mm plywood. Gipsplattan går det inte att fästa något i, Molly är en nödlösning. Fästskruvarna ska vara tillräckligt långa och det gör inget alls att de sticker ut på plywoodens baksida, bara de inte skadar en elslang. Ska de sitta i reglarna bör nog de tränga i 40-50 mm i en 70-regel, alltså ganska långa totalt. Diameter 4,2 är för dåligt, skulle välja 5-6 mm om de bara passar i skenan eller skåpfästena.Gissar att det är bäst att förborra med ett klent borr 2,5 – 3 mm för att styra skruven rakt. Har inte Ikea själva lämpliga skruvar om man frågar?
 
S star_daddy skrev:
Är inte poängen med Ikeas monteringsskenor att kunna fästa dem i reglarna oavsett var skåpen och dess fästskruvar hamnar (bara det finns en skena bakom). Reglarna är det allra bästa att fästa något i. Ikea specar dessutom tydligt att det går att sätta upp skåpen utan monteringskena om man bara kan åstadkomma ordentligt skruvfäste på rätt ställe (viss justeringsmöjlighet finns fortfarande). Och 15 mm plywood ger tillräckligt fäste (standard i nya badrum) vilket var mera tveksamt med 12 mm plywood. Gipsplattan går det inte att fästa något i, Molly är en nödlösning. Fästskruvarna ska vara tillräckligt långa och det gör inget alls att de sticker ut på plywoodens baksida, bara de inte skadar en elslang. Ska de sitta i reglarna bör nog de tränga i 40-50 mm i en 70-regel, alltså ganska långa totalt. Diameter 4,2 är för dåligt, skulle välja 5-6 mm om de bara passar i skenan eller skåpfästena.Gissar att det är bäst att förborra med ett klent borr 2,5 – 3 mm för att styra skruven rakt. Har inte Ikea själva lämpliga skruvar om man frågar?
Visst är det poängen med dem.
Men i den vägg jag rev och byggde upp så märkte jag att 70-reglarna var lite "svajiga" då snickarna som byggde huset inte borrat för VP-rör utan sågat två jack och slagit loss en klack, vilket tog bort ungefär halva regeln just där.
Just i den väggen känner jag att 15mm-plyfan inte borde ha några problem med att bära vikten.

Frågan är om HECO-skruven jag hittat duger?
Alternativet är en Essve-skruv från lokala Beijer, men den är ej helgängad och har dessutom ett frässpår i gängan där fram.
Brickornas spår där skruvarna skall igenom är exakt 6.0mm brett.


Väggen jag är brydd över har mellan 58-68 i CC-avstånd och jag kommer ej kunna använda de yttersta närmst dörr och valv-öppningarna då det skall vara "ren vägg" utan skåp där.


Så jag tvingas skruva i de reglar som finns och sätta Mollyplugg där det inte finns regel.

IKEA nöjer sig med att konstatera att det finns olika typer av väggar och hänvisa till lämpligt fästdon.
 
  • Korsskalle-skruv i närbild, använd för att fästa material till väggar och diskuteras i inlägget som en eventuell lösning för att korrigera problem med svajiga reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mot väggen skall det vara (från vänster) ett 60cm högskåp med ugn/mikro, därefter frys/kyl, sedan ett 60cm skafferi och sist ett 40cm städskåp.
Så det kommer att vara en liten bit fri vägg på varje sida mot respektive öppning.

Vet inte hur bra det syns, men jag har markerat respektive regel med neodymmagneter jag letat upp skruvarna med.

Utöver skenan så skall det ju vara ett gäng ben under som borde bära lejonparten av vikten.
 
  • Vägg med sladdar och hål för eluttag, under renovering. Markeringar för skåp av olika storlekar, avstängt område med skyddspapper på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av köksvägg med markerade mått på varje skåp, inklusive högskåp med ugn/mikro, kyl/frys, skafferi och städskåp, samt fria väggytor på varje sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Carl.Alm skrev:
Visst är det poängen med dem.
Men i den vägg jag rev och byggde upp så märkte jag att 70-reglarna var lite "svajiga" då snickarna som byggde huset inte borrat för VP-rör utan sågat två jack och slagit loss en klack, vilket tog bort ungefär halva regeln just där.
Just i den väggen känner jag att 15mm-plyfan inte borde ha några problem med att bära vikten.

Frågan är om HECO-skruven jag hittat duger?
Alternativet är en Essve-skruv från lokala Beijer, men den är ej helgängad och har dessutom ett frässpår i gängan där fram.
Brickornas spår där skruvarna skall igenom är exakt 6.0mm brett.


Väggen jag är brydd över har mellan 58-68 i CC-avstånd och jag kommer ej kunna använda de yttersta närmst dörr och valv-öppningarna då det skall vara "ren vägg" utan skåp där.


Så jag tvingas skruva i de reglar som finns och sätta Mollyplugg där det inte finns regel.

IKEA nöjer sig med att konstatera att det finns olika typer av väggar och hänvisa till lämpligt fästdon.
Har du inte plyfa bakom hela skåpväggen?
 
S star_daddy skrev:
Har du inte plyfa bakom hela skåpväggen?
Nej, väggen där högskåpen och kyl/frys skall vara är original. Enkelgips på reglar.
 
C Carl.Alm skrev:
Nej, väggen där högskåpen och kyl/frys skall vara är original. Enkelgips på reglar.
Jag skulle ändå undvika Molly om det går, och försöka fästa i regeln (om det inte är alldeles omöjligt). Tänk på att en Molly som hamnar alldeles intill en regel inte kan veckla ut sig som tänkt på baksidan (eller värre, hamnar halvt i halvt). Det finns plastexpandrar som bildar en rosett på baksidan som då kan användas i stället. Dessutom – om du har tänkt dig ett integrerat högskåp för kylen och frysen så ska ytterskåpet ställas på ben varvid väggskruvarna befrias från den vertikala lasten men skåpet måste givetvis ändå skruvas i överkant för att ta den horisontella last som uppstår när man öppnar kylskåpsdörren och som i extremfall (vid tomt skåp och full dörr) riskerar att välta framåt annars. Vanliga fristående kyl- och frysskåp behöver inte fästas någonstans om man inte vill, men kan då flytta sig litet med tiden och om inte intilliggande skåp är monterade perfekt i lod och golvet är ojämnt kan det bildas fula sneda springor, om man är känslig för sådant...
 
  • Gilla
Carl.Alm
  • Laddar…
Ja planen är att fästa skenan i de reglar som finns och bara använda Molly vid sista änden av skenan. Ska försöka förlägga skarven av skenan så att bägge sidor har så mycket stöd av reglar som möjligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.