TF83
Tjena!

Har fått lov att ta ur hela trossbotten med bjälklag i ett gammalt timmerhus pga fuktskador, och håller nu på att ska regla nytt med 45x220. Tänkte bygga en "ram" i rummet först som jag sedan fäster balkskor på och sedan lägga i resterande reglar på cc 60. Men vad behöver man ha för skruv till ramen/bärlinorna som skruvas rätt in i timmerstommen? Funkar det att sätta 2-3st på cc400 med vanlig träskruv i storleken 6,0×120, till exempel:
http://essve.se/webcatalogue/skruv/390464-traskruv-forsankt-huvud-blankforzinkad/

Eller bör man köra fransk träskruv med fyrkanstbricka eller dyl tro? Det blir ju i huvudsak mest tryck neråt på en bärlina, dvs inte någon större omfattning av drag kraft utåt tänker jag?
 
L
Dom du länkat till duger bra , se bara till att dom är långa och biter bra , lite svårt att få det rakt om stockarna är runda , kan vicka lite
 
TF83
Tack så mycket för svar! Då kör jag med dom som jag har hemma (6x120 essve träskruv), så kanske jag skickar i någon fransk sen ändå när vädret tillåter en tripp till närmsta varuhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.