Hej, satte idag upp ett badrumsskåp Ikea godmorgon, fanns ett hål i väggen med plugg så använde de hålet sedan borrade jag ett hål genom kaklet och skruvade in en skruv utan plugg(fyllde med silicon innan) hur som helst så använde jag 50mm långa skruv tjockleken är nog mer än tillräckligt, skåpet tar ca 1 cm av skruven, tror ni detta håller? Skruven greppade mycket bra iallafall, vågar fylla upp skåpet som är 60*90cm
 
Skruven som användes
 
  • Skruv bredvid en tumstock som mäter skruvens längd på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Det är omöjligt att säga om det håller. Vad är väggen gjord av? Rent generellt gäller väl att det är bättre med plugg av rätt sort än att köra utan. Men är det träregel bakom som den nya skruven biter i så lär det ju funka. Sedan borde du väl satt två skruvar för stabilitetens skull, men det är en annan sak.
 
janwide janwide skrev:
Det är omöjligt att säga om det håller. Vad är väggen gjord av? Rent generellt gäller väl att det är bättre med plugg av rätt sort än att köra utan. Men är det träregel bakom som den nya skruven biter i så lär det ju funka. Sedan borde du väl satt två skruvar för stabilitetens skull, men det är en annan sak.
förstår att det är svårt för er att svara på, väggen är kakel, sedan lättbetong, skåpet hänger på två såna skruvar,
 
Menar att skåpet hänger enbart i dessa två, och det framgår inte hur långa de rekommenderar, förstår givetvis att ju längre desto bättre, men ju längre innebär också en risk för att man skruvar i något man inte bör skriva in i. ( extremt rädd att träffa en el ledning eller vatten rör)
 
  • Monteringsanvisning för ett väggskåp som visar skåpet fäst vid väggen med två beslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
I lättbetong skulle jag definitivt inte chansa. Det finns specialplugg för det som du bör använda.
 
janwide janwide skrev:
I lättbetong skulle jag definitivt inte chansa. Det finns specialplugg för det som du bör använda.
Även fast skåpet sitter stenhårt utan plugg också? tror du längden är tillräcklig på skruven?
 
Vilken diameter borrade du och vad är det för diameter på skruven?

40mm in i väggen känns kort.
 
Nicro Nicro skrev:
Vilken diameter borrade du och vad är det för diameter på skruven?

40mm in i väggen känns kort.
använde ett hål från gamla skåpet var en röd plugg, sedan tog jag bara kakelborren som är på 6 mm och borrade hål i kaklet och sedan skruvade in skruven för hand i lättbetongen, det sitter väldigt bra nu i alla fall, men frågan är bara om det kommer hålla med vikt i samt att det håller en längre tid.

skruven är ca 4,5-5 mm tjock
 
Säkrast är nog att skruva ut skruven och sätta rätt plugg.
Men det kan mycket väl hålla som det är nu, men varför chansa ?
 
T TheGame skrev:
Säkrast är nog att skruva ut skruven och sätta rätt plugg.
Men det kan mycket väl hålla som det är nu, men varför chansa ?
upplever dock att skruva rakt in i lättbetong vissa gånger håller bättre än när man borrar och sätter plugg då väggen malls sönder av borrandet, är mest längden på skruven som gör mig osäker.
 
janwide
D Datagubben skrev:
Även fast skåpet sitter stenhårt utan plugg också? tror du längden är tillräcklig på skruven?
Lättbetong är ju väldigt knepigt. Och i sämsta fall får du en plugg som bara snurrar i hålet. 40 mm in i väggen känns lite kort. Problemet om du sätter en längre skruv nu är ju att du riskerar att mala sönder där den gamla skruven suttit. Svårt att ge något bra råd. Du kan ju låta det sitta som det gör nu och vara väldigt uppmärksam framöver. Men ett skåp fullproppat med prylar som ramlar ner kan göra rätt mycket skada!
 
janwide
Jag monterade en duschvägg i hålbetong. Inga pluggar funkade. Det slutade med att jag borrade hål som jag limmade träplugg i med bygglim. När limmet härdat skruvade jag i träpluggen. Har hållt i fyra år nu. Vet dock inte om detta är en bra lösning för lättbetong.
 
Redigerat:
Skruven är alldeles för kort och kommer troligen att av hävarmen äta sig uppåt i lättbetongen. Det går absolut att skruva rakt in i lättbetong. Det gör man ju med lättbetongskruv men den har grövre gängor. Vill du inte plugga (isf med en 6x65) så använd en 5x90 skruv så du får större anläggningsyta i lättbetongen och dra i den väldigt försiktigt.
 
  • Gilla
Datagubben
  • Laddar…
Frågan är om man vågar skruva in längre skruvar ? Tänker på vatten rör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.