Jag undrar vilken skruv jag ska skruva trallen på altanen med. Försinkad eller rostfri? Det skiljer ju en hel del i pris.....
 
Du vill ha rostfria skruvar... Tro mig..... Billiga skruv brukar ju inte vara rostfria.

Grabber är helt ok.

Finns även en ny list så gör att Du skruvar underifrån. Tror det är Grabber som gör den också.
 
Har kört med byggmax rostfria, nästan gratis.

Grejen är att om man kör med billig behandlad skruv så kan man misstänka att behandlingen inte håller måttet. Jag har ex använt ClasOlssons galvade (eller vad det nu är för behandling) trallskruv när jag byggde en kompostlåda. Där lossnade behandlingen från sruven i "skivor" när jag drog i skruven på visssa skruvar. Det var också billig skruv.

Rostrfri skruv däremot kan ju inte gärna börja rosta även om den är billig. Sedan är det säkert så att grabberskruven har bättre passform mot skruvbiten (följer med en bit i förpackniongen från byggmax). men för mig har deras skruv fungerat bra.
 
Nackdelen med rostfri är att man lätt kör sönder spåren i huvudet. I princip kan du aldrig få upp en rostfri skruv om av någon anledning skulle vilja (justera en bräda vid läggning exvis).
 
Aero
markis skrev:
Nackdelen med rostfri är att man lätt kör sönder spåren i huvudet. I princip kan du aldrig få upp en rostfri skruv om av någon anledning skulle vilja (justera en bräda vid läggning exvis).
Det har jag inte varit med om, med rätt bits (står på förpackningen) sitter skruven som gjuten på skruvdragaren.
Däremot händer det att tunna skruvar går av då man träffar tex en kvist. Gissar att rostfritt är sprödare än ytbehandlad skruv.
En sak till, akta dig för små metallspån från rostfria skruven, använd handske.

/H
 
Det finns kvalitetsskillnader och skillnader i rostbeständighet (heter det så?) även hos "rostfri" skruv. Det finns också olika klasser på rostskyddet, A2, A4 etc. Slutsatsen blir att all "rostfri" skruv inte är just rostfri. Vilken skruv som ger bäst pris/prestanda vet jag inte dock...
 
Jo men rostfrikvaliteten handlar väl ändå mest om ifall den skall tåla mer extrema miljöer med kemikalier o liknande? Har svårt att tro att rostfri skruv på ett trädäck skulle rosta sönder eller ge missfärgning även om den skulle vara av dåligt rostfritt material. Och det är väl i princip dom 2 egenskaper man vill ha.

Möjligen om man har ett trädäck som saltas på vintern, salt är en extrem miljö för stål.
 
En aspekt man bör ta med är att det med stor sannolikhet ramlar ner smågrejor mellan plankorna och då vill man ha möjligheten att kunna skruva upp skruvarna och även kunna skruva tillbaka dom. Billigare skruv har en tendens att gå av, krypa upp igen eller på annat sätt motarbeta en. Jag skulle satsa på ex. Grabber.
 
Eftersom jag inte bor vid västkusten med dess salta klimmat så borde det alltså vara bäst att använda grabber (ej rostfri) skruv?
 
De olika varianterna på rostfri som nämns är:
Rostfri = A2
Syrafast = A4

Vilket som "behövs" är alltid diskutablelt. Jag fick mina skruv av en kompis i branchen och eftessom priset inte spelade någon roll så blev de syrafast trallskruv.

Svärfar har opponerat sig mot mitt altanbygge och hävdar att altanen kommer att överleva mig och att jag därmed överdriver saker och ting.

Oavsett om du bor på västkusten eller inte så skulle jag valt minst A2, dvs rostfritt. Altanen ligger ju ändå ute året runt. Med alla particklar som kommer med snö och regn så skulle inte jag chansa.

/Zeb
 
Spik. ;D
 
hasse_f skrev:
Det finns kvalitetsskillnader och skillnader i rostbeständighet (heter det så?) även hos "rostfri" skruv. Det finns också olika klasser på rostskyddet, A2, A4 etc. Slutsatsen blir att all "rostfri" skruv inte är just rostfri. Vilken skruv som ger bäst pris/prestanda vet jag inte dock...
Den där diskussionen är nog inte överhuvudtaget relevant om man skall bygga en altan ;)
 
Köp inte på Biltema bara, jag har testat deras rostfria, möjligt att de är rostfria, men det är nästan omöjligt att dra i dom utan att de kröker sig (stor skillnad på tex Gunnebo som jag alltid kör nu)
 
Hej.
Jag byggde två altaner i somras. Till den ena köpte jag billig syrafast skruv på Eko-hallen i Borås. Denna hade Ph2-spår. Till den andra använde jag Byggmax syrafasta skruv från Heco med Torx-spår (T20) och Västsvensk Byggskruvs syrafast skruv med Ph2 spår. Sammanfattningsvis kan sägas att den billiga skruven från Eko-hallen köper jag inte igen främst för att krysspåret inte höll måttet. En skruv fick jag borra bort för spåret var av innan skruven var halvvägs ned i trallen. Byggmax skruv tyckte jag var kanon, först och främst pga torxspåret. Inte en enda av skruvarna släppte och jag har för mig att jag gjorde åt 4 stycken 250-lådor. 5-6 stycken var sneda men det tycker jag är OK. Denna skruv var för övrigt lätt att skruva ur om man behövde justera. Detta trots att jag drog skruven en halv cm ned i plankan. VBS skruv är bra pga att den är självborrande men Ph-spåret gillar jag inte. Jag har för mig att jag betalade 55 kr asken för Eko-hallens skruv, 69 kr asken för Byggmax skruv och 175 kr för VBS skruv. Valet torde vara enkelt.
 
då blir det att inhandla byggmax rostfria trallskruv. Verkar vara billiga och bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.