Hej

Kommer en 5x70 skruv räcka till att skruva liggande 45x45 ribbor i stolpar ?

Har tänkt skruva 2 st i varje ribba
stolparna står med 1000 cc

?
 
Om du drar ín dom en bit i träet.
 
Föreslår en något längre skruv ex 90 mm och bra en st mitt i
 
Förborra. Byggmax skruvar har även väldigt stora skallar så det spricker lätt.
 
Förborra, spänn ihop med skruvtving innan skruvandet.
Kan kännas som överkurs men själv blir jag vansinnig när skruvfan puttar iväg trät den ska fästa i.
Vet inte hur du gjorde i slutändan men jag hade nog försökt mig på att skråskruva för att slippa se skruvskallarna så tydligt sen.
 
Hej

Det blev en 5x80 2 st i varje ände
 
Den viktigaste, eller i alla fall en av de viktigare detaljerna att tänka på, är att den släta delen av skruven (mellan skruvskallen och den gängade delen) är lika eller större än det man skall fästa. Går man efter det så behöver man sällan klämma ihop med en tving först. Hittar man inte någon sådan skruv gäller förborrning i den del man skall fästa där borrhålet är större än gängdiametern för att vara säker på att det dra ihop istället för att behålla den glipa som eventuellt finns där.

Just Byggmax 75 långa rostfria skruvar brukar därför vara bra att dra fast 45 tjocka reglar. Dock ligger man på gränsen på tumregeln att skruvlängden skall vara 2x tjockleken på det man fäster.

Mina 5 cent...
 
Rostfri skruv är mycket lättare att dra av än en så kallad järnskruv
 
Elkludde skrev:
Rostfri skruv är mycket lättare att dra av än en så kallad järnskruv
+1 på den. Fattade inte varför 6st rätt kraftiga skruv gick av, tills jag kom på att det var rostfritt. Jag var iofs rätt elak när dom satt i betong med nära på för litet hål och skruvknackare, men av gick dom, liknande skruv fast ej rostfritt gick prima.
 
I
Tack för tipsen! Körde på enkla 6,0x100mm ytbehandlade skruv från byggmax, spännde fast reglarna med tving och förborrade innan jag skruvade fast. Det håller än så länge men skruvhuvudena är knappast diskreta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.