En av skruvarna till mitt fönsterstopp har lossnat och det verkar som att den knäckts av vilket innebär att halva skruven är kvar inne i hålet. Fönstren är över 100 år gamla så jag ville helst inte behöver göra nya hål och flytta beslaget.

Finns det något att göra för att kunna sätta i en ny skruv? Borra ut den med metallborr?
 
  • Två skruvar och ett finger nära ett fönstrets karm med borrhål på stenbänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flytta fästet några mm. Borra går inte utan att det blir ett stort fult hål.
 
J
Eller gör en mall i plåt med samma hålavstånd. Sedan skruvar du i en skruv i det friska hålet och borrar i det lediga hålet. Med ett litet metallborr. Naturligtvis ett litet hål med så borret inte slinter.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Att borra ur själva skruven med metallborr är ju inte det lättaste om det ska göras på fri hand.

Jag skulle nog överväga att ta en liten borr och borra runt om skruvresterna tills det går att pilla ur skruven. Sedan borra upp med en grövre borr motsvarande lämplig träplugg och limma i en plugg.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Förborra nån mm snett förbi skruven , absolut enklast och ge dig inte på att borra den gamla den sitter bra där den sitter
 
Redigerat:
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Att borra ur själva skruven med metallborr är ju inte det lättaste om det ska göras på fri hand.

Jag skulle nog överväga att ta en liten borr och borra runt om skruvresterna tills det går att pilla ur skruven. Sedan borra upp med en grövre borr motsvarande lämplig träplugg och limma i en plugg.
Det här tror jag är den bästa lösningen. Gör majoriteten av "urborrningen" mellan de båda skruvarna, så döljs allt fult av fästet.
Den avbrutna skruven sitter förmodligen som berget, så knacka lite på den med ett dorn innan du försöker vrida den.
 
Tack för tipsen! Det där med att borra runt för att få ut den och sedan fylla i med plugg låter som en rätt så finurlig lösning.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Varför ens ta ut den? Skruva i en skruv lite snett bara.
 
  • Gilla
Beskow93 och 2 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Varför ens ta ut den? Skruva i en skruv lite snett bara.
Då kommer jag väl inte få skruvens huvud att ligga plant mot själva beslagets hål? Känns som en tveksam lösning rent spontant.
 
Flytta hålet eller skruva i snett är de enda lösningar som inte kräver lite mer ingrepp i fönstret. Tveksamt att det går att borra ur skruven utan att skada lite mer trä.

Du kan annars borra bort med ett större metallborr och sen plugga hålet som uppstår, men det är mycket jobb för lite vinst.
 
Behöver skruven vara i den längden? Om du kan få beslaget att sitta med en kortare skruv kan du limma en träplugg i hålet och använda en kortare helgängad träskruv (kan iofs vara svårt att hitta en som matchar i utseende)

Alt som har räddat en ngra gånger är att borra med en pluggborr typ 8 mm så du får bort trä runt den avbrutna skruven och kan komma åt med en smal tång för att vrida ur skruven.
Sedan återställa med en 8 mm rundstav och lite färg. Borra nytt hål, ny skruv..
 
Innan du går på med större insatser uteslut i all fall att du kan borra ur skuven med lämplig dimension på metallborr. Utifrån hur skruven har gått av verkar det vara mjukt material och med lite tur kan du i alla fall komma djupt nog för att kunna få fäste

Övriga tips är bra men många kommer kräva en större insats som du borde spara som plan B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.