Hej,

Vi håller på att renovera vårt kök och har då river ner väggar och fått dragen el. Nu när vi satt upp några OSB skivor så kommer vi på att vi kan ha satt en del skruvar(3x4cm) rakt i el-rör och el-slang!?

Är det ett problem? Måste alla väggar rivas ned igen?
 
snowjim skrev:
Hej,

Vi håller på att renovera vårt kök och har då river ner väggar och fått dragen el. Nu när vi satt upp några OSB skivor så kommer vi på att vi kan ha satt en del skruvar(3x4cm) rakt i el-rör och el-slang!?

Är det ett problem? Måste alla väggar rivas ned igen?
Ja det är ett problem. Det tycker du också. Gör om nu och slipp strul sen. Jämför tidsåtgången och kostnaden med att vara lite extra noggrann nu och att felsöka när allt sitter på plats.
 
Är du inte säker på att du dragit skruvarna i slangen så hade jag inte rivit väggarna.
 
tommib
Nej. Det är en av fördelarna med att förlägga i rör. Så länge det inte sitter tvärfast så är det bara dra ur trådarna och dra i nya. Skruva ur skruvarna som sitter dåligt bara. Ev behöver man inte ens dra om FKn, men det bör kollas med isolationsmätning.
 
Om det enbart handlar om några skruvar så ta ner de skivorna och kolla läget. Att skruva ur ett 30-tal skruvar och lyfta av skivan och skruva dit den igen tar kanske 5 min.
 
Jo, jag förstår att om en skruv sitter kvar så blir det inte bra. Det kanske inte är så stor risk att kablarna får stryk som går där men det kan bli svårt att dra nya. Vi har dock gjort så att om en skruv inte draget sig in i OSB skivan någon mm så har vi taget ut skruven igen vilket har hänt par gångar. Så det bör inte sitta några skruvar i några rör, MEN så finns det de rör som går tvärs igenom reglar, här kan skruvan dra sig fast trotts att den går igenom en slang eller ett rör. Risken är liten men finns det en risk så får man väl räkna med att det har hänt. Det är ganska mycket ström dragen i köket och att ta ner alla plattor låter som ganska många timmars jobb för oss.

Får fundera på hur vi gör.
 
Men du kanske har lärt dig till nästa gång att man ritar på framsidan av skivan vart rören ligger och inte skruvar där ;)
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Du verkar ju nästan övertygad om att det skulle hänt och kanske inte bara enstaka ställen. Då skulle jag inte tveka på det lilla merarbetet med att lossa och kolla mot ev problem senare det är rätt läge att säkra sig nu.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.