Hej

Jag har letat som en glaning efter skruv som man sätter ihop skåp med:wow:. De är en vanlig maskinskruv och en som ser ut som en skruv mén har invändig gäng:x. De brukar följa med IKEA skåp.Men eftersom jag inte vet vad de heter så blir mina sökningar inte så effektiva :S

Någon som vet var man får tag i dem eller vet vad de "heter" så att man kan leta effektivare. :)

/Peder
 
Det heter "koppelskruv".
 
Tackar. :)

Vad enkelt det blev att hitta när man fick rätt namn. :D

/Peder
 
Använd vanlig träskruv och göm den bakom gångjärnet.
 
ajohansson skrev:
Använd vanlig träskruv och göm den bakom gångjärnet.
Exakt vad jag tänkte ge till svar också.

Vanlig 3,5 x 30mm träskruv med försänkt skalle är det bästa och placeringen bakom gångjärnet är klockren så man slipper se den sedan.

Hålbilderna är aldrig exakta så det funkar dåligt med koppelskruven tycker jag.
Detta gör att skåpen gärna tandar i under/överkant samt framkant.
 
S
Läste lite på IKEA´s anvisning... ska man skruva ihop skåpstommarna med varandra innan man spänner in dem i väggen?
 
Det är vettigt att göra detta innna man skruvar fast dem helt i väggen för ifall väggen är lite ojämn vilket det nästan alltid är så får man inte framkanterna att liva med varandra annars...
 
Behöver du bara några stycken, och har IKEA i närheten, så brukar IKEA ha en "reservdelshörna" någonstanns i butiken där de har lådor med de flesta typer av skruv som kan ingå en IKEA-möbel. Bara att botanisera tills man hittar det man söker. Kostar några kr styck som går till någon hjälporganisation. Inte så dumt när man snickrar möbler själv heller och behöver någon av deras finurliga skruvar eller beslag.

Men just för att fästa ihop skåpstommar så håller jag med om att korta träskruv oftast är bättre.
 
Bra tips med IKEA.

Personligen tycker jag koppelskruv funkar utmärkt. Fäst skåpen hjälpligt i väggen. Pressa ihop framkanterna med tre tvingar (uppe, nere och i mitten) och se till att få perfekt passning, både i höjd- och djupled. Borra sedan från båda hållen i lämpligt "hyllupphängningshål". En i överkant och en i underkant brukar räcka för överskåp. Vill man ha en i mitten skadar det inte men försök i så fall att undvika en position där man troligen vill ha en hylla.

Borren ska ha en dimension så att man precis kan knacka in "muttern". Det får gärna vara lite kärvt. Skruva sen åt ordentligt. Fäst skruvarna mot väggen och ta bort tvingarna. Jag tycker detta brukar ge ett perfekt resultat som står sig.

Detta tar säkert lite längre tid än med en träskruv. För mig som hemmafixare spelar det dock ingen roll.

En annan fördel vid exempelvis fristående garderober är att det är lätt att plocka isär dom om man ska möblera om, flytta eller (som i mitt fall) byta golv efter vattenskada...:mad:
 
Visst skiljer det avsevärt i monteringstid om man använder koppelskruv eller träskruv att skruva samman skåpen med då man slipper borrmomentet om man använder träskruven.
Personligen tycker jag det är mycket enklare och det blir stabilare med träskruven som håller ihop det bättre men det är ju en smaksak. ;)

Det viktigaste är ju att man är nöjd själv och jag blir mer nöjd när jag låter kunderna öppna skåpen och de i princip inte ser en enda skruv istället för att de skulle se dessa "klumpiga" fula koppelskruvarna. ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Det viktigaste är ju att man är nöjd själv och jag blir mer nöjd när jag låter kunderna öppna skåpen och de i princip inte ser en enda skruv istället för att de skulle se dessa "klumpiga" fula koppelskruvarna. ;)
Helt klart en poäng! Jag var tvungen att gå ut i köket och kolla hur det ser ut egentligen... Konstaterar att den lilla fina skruven helt drunknar och blir i princip osynlig bredvid den jättefula klumpen till gångjärn...;) (I varje fall på ena sidan :surprised:)
 
Ha ha... jo så kan man klart också se på det ;)

Men en 3,5 x 30mm träskruv med försänkt skalle bakom gångjärnet syns trots allt mindre ;) :p
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Men en 3,5 x 30mm träskruv med försänkt skalle bakom gångjärnet syns trots allt mindre ;) :p
Ja här har jag svårt att säga emot.:D
 
Vi kör med 25mm träskruv och torx skalle. Den gräver sig in i stommen jättefint någon mm.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.