Hej, jag har felkod 40 på min gamla IKEA Enastående diskmaskin. Men vid en service av Electrolux för fyra år sedan så sattes en skruv för att montera fronten tillbaka och den var kas.s och nu får varken jag eller min envetna granne upp den. Bild 1 hålet till vänster. Har du tips på hur jag kan få loss /ut skruven? Är det borr eller att bända upp hela fronten som gäller eller finns det knep? Väldigt tacksam för tips!
 
  • Närbild av IKEA Enastående diskmaskins metallfäste med en skadad och fastsatt skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att banka ned en torx bits (med lagom mängd våld) är ett klassiskt knep.
 
Eftersom den har ett sexkantigt huvud borde det vara enkelt att skruva ur den med en minihylsnyckel med hylsa i rätt storlek.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Tack har testat det utan resultat :(
 
K Klass0n skrev:
Att banka ned en torx bits (med lagom mängd våld) är ett klassiskt knep.
Hmmm hur menar du banka? Det vore nog inte så dumt om jag kan få av huvudet på något sätt?
 
Vanessa1 Vanessa1 skrev:
Tack har testat det utan resultat :(
Vadå utan resultat, förklara närmare varför hylsan inte löste problemet?
 
Skruven snurra och snurrar men kommer inte ut.
 
Om skruven inte kommer ut hjälper ju inte mycket annat än att på något sätt lyfta den samtidigt som man skruvar ut den, då brukar gängen stega på.

Edit: vik toppen på en mindre skruvmejsel och lirka in den under skruven, dra samtidigt som du skruvar med hylsan.
 
  • Gilla
hus520 och 2 till
  • Laddar…
Förresten, om hylsan snurrar skruven så borde även stjärnskruvmejseln göra det, trots skadorna...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om skruven inte kommer ut hjälper ju inte mycket annat än att på något sätt lyfta den samtidigt som man skruvar ut den, då brukar gängen stega på.

Edit: vik toppen på en mindre skruvmejsel och lirka in den under skruven, dra samtidigt som du skruvar med hylsan.
Smart. Ska testa detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.