Har just börjat lägga ett hyvlat furugolv och ska sedan såpskura. Har hela tiden trott att det är levang som gäller men fick nu en instruktion från sakkunnig med orden ”använd mopp när du såpskurar, en borste förstör ytan på träet”

Hur gör ni och hur funkar det?
 
Nej man skall skura inte moppa. Alltså man kan väl moppa om man vill men då skurar man inte golvet ;). Skurning gör tvärtom att det rengörs på djupet och golvet blir hårt och vackert.
 
  • Gilla
Inga L och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Nej man skall skura inte moppa. Alltså man kan väl moppa om man vill men då skurar man inte golvet ;). Skurning gör tvärtom att det rengörs på djupet och golvet blir hårt och vackert.
Det är ju så jag förstått det med men oroar mig att det ska bli flisor... nu när det är helt nytt.
 
För lättare underhåll brukar jag moppa, för grövre rengöring skura.
 
  • Gilla
putte22 och 2 till
  • Laddar…
Jag skurar ordentligt två ggr per år. Då tar ett rum kanske en tim.
Sen moppar man som vanligt underhåll och skurar bort ngn fläck ibland.
Om du inte skurar golvet ordentligt får du inget skydd, flisor beror på golvets kvalitet och inte hurvida du skurar.
Jag skulle råda till att skura ofta och hårt med bra såpa de första åren, sen har du ett hållbart, vackert och hårt skurgolv som inte behöver arbetas så ofta.
 
  • Gilla
Inga L och 1 till
  • Laddar…
Det är väl därför skurgolv blir fint? För att man skurar bort det mjukare materialet i golvet?
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Finns ju olika hårdhet på skurborstar, är du orolig välj en tät och mjuk.
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
T
Det heter ju "såpskura" - inte "såpmoppa" :)

Det är inte mycket till furugolv om en skurborste förstör det. Tanken är att man arbetar in såpan i träet som sedan reagerar med trä't och hårdnar samt ger en fet yta som är "smutsavvisande" - dvs smutsen sitter i såplagret på ytan och skuras bort nästa gång man tvättar golven. I början får man skura lite oftare med mycket såpa och däremellan rengöra med mopp.
Inledningsvis lägger man ju på i princip ren såpa som ska skuras in i träet och även senare så tillför man såpa tills golver har börjat bli "mättat" och har hårdnat. Till slut är ytan så hård och mättad att man i princip kan använda rent vatten för att moppa/skura.
 
  • Gilla
tomtebolycka och 1 till
  • Laddar…
Att det heter att "såpskura" eller skura med såpa är historiskt utifrån att det var så man gjorde med de gamla golven i torp och gårdar. Så att lägga ut såpa/såpvatten som får suga in i trät fungerar också.
Däremot för rengöring av obehandlade golv som enbart är såpade kan det krävas lite hårdare behandling för att få rent. Så vad man väljer beror hur man "skitar ned" golvet, t.ex. kök jämfört med ett sovrum eller vardagsrum.
Kraftig skurning kan ta lite på träytan beroende av kärnved eller ytved, dvs kvalite på det massiva golvet.
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag tänker att jag börjar skura väldigt försiktigt för att mest tillföra såpan. Sedan ökar jag på med skurningen utefter hur golvet verkar tåla det.

En annan fråga. Golvet vi köpt säger säljaren MÅSTE slipas men det tänker jag inte lyssna på. Tycker det är ett fint golv, inte helt jämnt förstås men jag är ju ute efter ett levande golv. Men. Det är inte helt nyhyvlat vilket gör att det i olika grad gulnat. Jag tar det med ro och tänker att det ändå kommer gråna av tid och kallvatten och såpa. Tänker jag rätt eller borde jag slipa? Vill ju inte gärna sabba den lite hårdare hyvlade ytan...
Obehandlade trägolvplankor som delvis lagts ut på golvet med en hammare och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Tack för alla svar. Jag tänker att jag börjar skura väldigt försiktigt för att mest tillföra såpan. Sedan ökar jag på med skurningen utefter hur golvet verkar tåla det.

En annan fråga. Golvet vi köpt säger säljaren MÅSTE slipas men det tänker jag inte lyssna på. Tycker det är ett fint golv, inte helt jämnt förstås men jag är ju ute efter ett levande golv. Men. Det är inte helt nyhyvlat vilket gör att det i olika grad gulnat. Jag tar det med ro och tänker att det ändå kommer gråna av tid och kallvatten och såpa. Tänker jag rätt eller borde jag slipa? Vill ju inte gärna sabba den lite hårdare hyvlade ytan...
[bild]
Jag antar att det är raka och inte fasade kanter på tiljorna, då blir det skarpa kanter som kan ge stickor etc. Men du kan ju gå över skarvarna manuellt med en liten masken eller för hand och bara mjuka av de kanter som känns efter att du lagt golvet.
 
H hapazard skrev:
Jag antar att det är raka och inte fasade kanter på tiljorna, då blir det skarpa kanter som kan ge stickor etc. Men du kan ju gå över skarvarna manuellt med en liten masken eller för hand och bara mjuka av de kanter som känns efter att du lagt golvet.
Jo det är fasade kanter. Närbild på trä med fasade kanter och ett mellanrum mellan plankorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Du skall absolut inte slipa, om det inte är ngt fel på golvet. Skurgolv är helst hyvlade. Slipar du får du sklura några år extra innan det blir hårt och fint.
 
  • Gilla
Maria.F
  • Laddar…
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Har just börjat lägga ett hyvlat furugolv och ska sedan såpskura. Har hela tiden trott att det är levang som gäller men fick nu en instruktion från sakkunnig med orden ”använd mopp när du såpskurar, en borste förstör ytan på träet”

Hur gör ni och hur funkar det?
Hej du, du har väl koll på att det är skillnad på såpa och såpa, vi snackar INTE Grummes grönsåpa från närmsta livs, det skall helst vara golvsåpa eller riktig linoljesåpa (då luktar golvet som skansen (innan i båten där man kan sova i sin koj) på en fiskebåt ett par dagar, spännande om man vet, annars sisådär) resultatet är dock det bästa. lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.