Har fått tillträde till mitt radhus från 1946 med innerväggar i nedre hall, trappa och övre hall av mycket skrovlig (för länge sedan vitmålad) puts ovanpå vägg av hönsnät och vass. Vi avskyr den skrovliga putsen. Huset har rejäla sättnignar och det är alltså stora sprickor mest överallt. Vi snackar mycket väggyta och en del knepiga väggar med rundade kanter längs trappa etc. Vad gör vi för att få släta väggar här? Bredspackla allt (men då spricker väl även det av fortsatta rörelser i huset?), hacka ner allt (mycket, mycket jobb) och sätta gips? Sätta gips över skrovelputsen? Jag kan inte tänka mig att det finns någon "easyCover-variant som klarar det här knagglet.
Hjälp!
 
Nu är jag ingen murare men skulle inte det värsta gå att avhjälpa med gipsbruk?
 
En bild säger mer än tusen ord.:)

Eftersom det är inomhusvägg så är det inte så mycket jobb att knacka ner det som det kanske känns. Har du barn i "knackningsbar ålder", ge dem ett varsitt verktyg.:D
Drygt kanske att bära ut allt byggskrot.:)

Sen har du ju alla möjligheter att välja material.

/Bara jag.
 
Sök i forumet på reveterad eller kloasongvägg. Det finns flera trådar om det.

Vi hade sådana i ett rum (och taket) i vårt gamla hus (där kokskaminen stod) och det var ett rent hel-ike att riva ut!

Ni kan kanske sätta upp renoveringsgips?

Tror inte heller att någon tapet klarar de väggarna :(
 
Bredspackla, microlit, och måla...

Att knacka ner allt låter som vansinne!
 
Tja, det senaste alternativet låter inte helt dumt. Skulle inte våga bredspackla själv så det måste nog lejas bort. Microliten skulle alltså armera mot framtida sprickningar i väggen?
 
Undrar om det verkligen räcker med Microlit. Det beror givetvis på hur bra reveteringen sitter, det avgör troligen vad ni behöver göra. Och givetvis också om ni tänker hänga upp något på väggarna, hyllor eller något liknande :)
 
Visst finns det gränser för vad microliten klarar att hålla ihop, Om huset är från 1946 så borde det ha satt sig färdigt. Om man knackar på väggen så hör man om det är stora kakor avputsen som sitter löst.
Bredspackla och microlit är iaf. garanterat billigaste lösningen.
Troligen även den bästa...
 
Tack Freddy! Jag pratade med en trevlig snubbe i färgaffären igår som hade erfarenhet av samma sorts vägg. Han hade använd den typ av microlit man sätter upp med våtrumlim, typen som innehåller glasfiber och är verkligt tung. Han menade att det gick superbt bra att sätta bara denna utan bredspackling. Jag känner mig tveksam men han hävdade bestämt att detta gick bra. Måste ju köpa en rulle och testa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.