Hjälp mig snälla!
Vi håller på att bygga ett rum till dottern. Men nu har jag kört fast i hur vi ska möblera det. Det är ett ganska stort rum med golvyta på närmare 25 kvm. Men när jag ritar upp det med möbler så blir det bäst om man hoppar över skrivbordet. Så min fråga är, använder dagens ungdomar skrivbord? Eller sitter de i sängen eller vid köksbordet och gör läxorna?

Hur hade ni tänkt?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har fem tonåringar här hemma, och de har en mindre skiva typ köksskiva i olika kulörer med fyra runda stålben som är ditskruvade (också ikea)
Tjejerna använder det mest som sminkbord och har massa sånt på och en spegel längs med med belysning och grabbarna har sina laptops där för dom spelar ju lite.
Tjejerna sitter mest i soffa eller säng och ibland vid "bordet" med läxor... (Fast oftast i köket)
En del har en matchande hurst på hjul under till prylar. Man kan köpa dom här skivorna i olika storlekar på Ikea.
Ett bra tips ��
 
PS. Jag gillar mitten möbleringen bäst
 
Personligen tycker jag nog att man ska ha en ordentlig arbetsplats även som tonåring/ungdom. Sängen ger en väldigt dålig arbetsställning för läxläsning, och i köket kommer hela familjen att distrahera. Jag tycker första förslaget ser bra ut, vad är det för fel på det? Annars kanske man kan sätta ett sådant här skrivbord http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/30213076/ mellan soffan och klädkammaren i förslag två?
 
Sedan kan man väl tillägga att som UnniFurpihl säger så kanske inte bordet kommer användas till läxläsning allena, men då har din dotter åtminstone alternativet. :)
 
Redigerat:
Jag skulle nog se till att ha ett skrivbord iaf så att möjligheten finns att jobba på rummet. I mina ögon handlar det om att göra trösklarna så låga som möjligt för beteenden man vill uppmuntra.
 
Tack för alla kommentarer. Vi kör på förslaget med sängen innanför dörren. Och så hänger vi upp ett smik/litet skrivbord på väggen mot klädkammaren. För det är drygt en meter mellan soffan och klädkammaren.
Jag frågat dottern flera gånger med får bara "jag vet inte" till svar. Vilket verkar vara standard nuförtiden 😉
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Angelica Marjasin skrev:
Jag frågat dottern flera gånger med får bara "jag vet inte" till svar. Vilket verkar vara standard nuförtiden 😉
I så fall kanske du ska skita i att ”inreda" rummet åt henne, tills hon vet vad hon vill ha. Tänker spontant att jag aldrig hört talas om en unge som inte vill ta chansen att inreda sitt eget rum.
Är hon curlad så till den milda grad att hon tappat intresset för sitt eget boende? Det låter lite så med tanke på att du tänker fullfölja någon slags inredningsstrategi för hennes rum trots att hon signalerar ett totalt ointresse...

//Ronnie
 
Jag hade tänkt att det är dotterns ensak?
Sluta fråga henne och be henne säga till när hon har idéer. Tills dess får hon sova i ett tomt rum med en madrass på golvet, det funkar fint.

Jag vet inte betyder väldigt ofta "sluta tjata, hur ska jag kunna veta vad jag vill när du bara pepprar mig med dina egna idéer hela tiden".
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Ta med dottern och en måttskiss på Ikea och låt henne välja möbler själv.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.