Skall bygga ett bord av en bänkskiva i ek. Bordet skall ha "hela sidor" av bänkskivan. Tänkte försöka mig på att "fasa ihop" sidorna med "överskivan" (hoppas att någon förstår hur jag menar?). Någon som gjord detta eler har bra tips hur man gör det snyggt? Bifogar en bild på ett soffbord som ser ut på detta vis..
 
  • Soffbord_ensamt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enklaste är nog att limma kanterna och sätta hörnbeslag på insodorna. Kanske inte den snyggaste lösningen
 
Om du vill sammanfoga skivan vid sidostyckena i 45 graders vinkel så skulle jag göra följande:
* Se till att du verkligen får raka snitt i 45 grader (grundförutsättning)
* Använd en lamellfräs för att fräsa spår till 20mm "kex",
* sedan är det bara att limma
* du får göra någon fixtur så att du kan pressa samman ytorna i 90 grader

Bra tillfälle att införskaffa sig en Lamellfräs (kallas ibland kexmaskin). Finns t.ex. hos Clas Ohlsson, vet dock inget om kvaliten på de billiga som kostar under 1000:-.
När man väl har skaffat en så upptäcker man många användningsområden :)
 
Har tillverkat 2stycken mindre sideboards(500x500) på ovan beskrivet sätt, blev förvånansvärt hållbart, funkar jättefint att sitta på till och med.

Dock märkte jag att geringen var tvungen att va mycket noggrann. Som tur är äger jag en festool sänksåg med skena så gick mycket smidigt att kapa styckena i rätt vinkel, för att senare sammanfogas med lamellkex.


Kan ju tillägga det att detta projekt kräver en del specialmaskiner för att få bra resultat, minska lilla skevhet i snittet och skarven blir ojämn(något som ögat retar sig ordentligt på) Så glöm fogsvansen! Många jobb går å klara med enklare verktyg, men tvivlar på att detta är ett sådant.

/AB
 
Nja, är lite tveksam till att köra med en överhandsfräs. Om man vill göra ett bord med sidostycken och det inte ska se allt för "tunt" ut så behöver du nog material som är minst 28mm tjockt. Har själv aldrig provat så jag talar kanske av okunskap.
Varför inte kontakta ett snickeri med en riktig kapsåg som har ett bord där man kan lägga upp skivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.