Vid ett husköp så ska det ju skrivas en massa papper.

Är detta så komplicerat att man inte klarar det själv och i såfall var köper man den kompetensen billigast? Mäklare? Jurist? Vad kan det tänkas kosta?

Kan tillägga att köpet är tänkt att ske inom famlijen.
 
I många fall tror jag att banken kan hjälpa dig även med köpehandlingar.
 
Särskilt svårt är det väl egentligen inte, men det är mer formellt hur ett köp av fastighet ska göras än av t.ex. en bil. Om man gör fel blir köpet inte giltigt. (Det vet jag, eftersom mäklaren lyckades prestera ett ogiltigt köpekontrakt när jag köpte min tomt.) Det ska skivas både ett köpekontrakt och ett köpebrev. Det finns mallar att ladda ner. De flesta kostar pengar, men här hittade jag ett par som var gratis:
http://www.ekonomiprogram.biz/fastighet.htm
 
Japp och det känns ju viktigt att det blir rätt när det är en såpass stor affär.

Ska kolla med banken.
 
Banken är bästa tipset. Om de ska låna ut pengar till dig, kommer de att se till att papprena är giltiga. Vid behov kopplar de in sina egna jurister.

Mäklarna ska enligt lag tillvarata både köparens och säljarens rättigheter, så det säger sig självt att där får man inte mycket hjälp.

Advokat verkar onödigt att koppla in; de kan inte bidra med så mycket. Sannolikt är bankens jurister mer inkörda på fastighetsöverlåtelser än den genomsnittlige advokaten.
 
Vi lät en bank och deras jurist skriva papper en gång vid husförsäljning, det var iofs många år sedan men var inget problem att få banken att ställa upp.
 
Det är inte speciellt komplicerat.
Viktigast är att se till att köpet blir registrerat. Detta gör man genom att lämna in en Lagfart till tingsrätten.
 
volvo skrev:
Det är inte speciellt komplicerat.
Viktigast är att se till att köpet blir registrerat. Detta gör man genom att lämna in en Lagfart till tingsrätten.
Håller med - det är inte alls speciellt komplicerat. Vi köpte hus inom familjen för ett par år sedan. Köpte köpekontrakt och köpebrev i bokhandeln för en spottstyver. Sen var det bara att fylla i och underteckna. Banken hade inga som helst invändningar.

Lagfart sköttes av vår bank (de skickade alla papper till tingsrätten).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.