Jag och min sambo håller på att gå in i husbygge/tomköp mm.
Tomtköpet är inte helt klart, inga papper skrivna än eftersom vi väntar på att få ett avloppssystem godkänt. Nu ringde förmedlaren idag och sa att A-hus kommer att göra en prishöjning med 60.000 på vårt hus men det slipper vi om vi skriver papper innan påsk.
Han sa också att det var inte bindande utan bara prel.beställning av huset för att slippa prishöjningen.
Vågar vi lita på detta???
 
Hemmakatten
Nej!!
Det går att villkora avtalet så att det (avtalet)i sin helhet dras tillbaka i det fall ni ej få bygglov beviljat. Viktigt att det skrivs så att det endast gäller under förutsättning att ni får bygglov på det hus ni vill ha (och inte ett annat eller mindre) hus. Dessutom måste det skrivas så att ingen ersättning till husföretaget skall betalas i det fall ni ej beviljas bygglov.
Men vanligtvis så verkar detta inte skrivas så i husavtalet (ganska självklart eftersom husföretaget vill tjäna pengar även i det fall ni måste dra er ur) .
Ni kan också själva ringa till A-hus centralt o kolla detta med prishöjningen (så att inte säljaren lurar er). Ni kan också vara lite tuffa mot säljaren o säga att ni inte vill skriva under nu och om priset höjs senare så är ni inte intresserade längre utan vänder er till annan husfabrikant.

Själv skulle jag ALDRIG skriva på för ett hus innan jag hade tomten.
 
Skitsnack!

Lita inte på en hussäljare mer än du litar på en hästhandlare, bilförsäljare, hemelektronikförsäljare, mäklare eller andra nasare som har provisionslön.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.