Hur gör man vid en separation skilsmässa?
Har tänkt lösa ut min partners del och antar att det måste in i något fastighetsregister att jag är enda ägaren, att hon "skänker" sin del till mig, sedan att jag betalar in en summa på hennes konto. Vad behövs göras, hur brukar man göra? Antar man måste skriva något slags avtal också "bodelning" som båda undertecknar, men är den endast för ens egen del eller skall den skickas någonstans, skattemyndigheten etc? Vet man kan ansöka om skilsmässa på nätet så den delen är väl ok.
 
Vi skrev ett bodelningsavtal enligt mall vi köpte för ett par hundralappar på nätet. Jag fick fastigheten, han fick pengar. Banken var vidtalad innan så att det var ok med lån och så.
Sedan gick vi till banken för att genomföra det hela. Banken fixade allt sådant med fastighetsregister.
Vi var dock bara sambo, så jag vet inte om det skiljer sig vid äktenskap, med att registrera bodelning osv.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Vi skrev ett bodelningsavtal enligt mall vi köpte för ett par hundralappar på nätet. Jag fick fastigheten, han fick pengar. Banken var vidtalad innan så att det var ok med lån och så.
Sedan gick vi till banken för att genomföra det hela. Banken fixade allt sådant med fastighetsregister.
Vi var dock bara sambo, så jag vet inte om det skiljer sig vid äktenskap, med att registrera bodelning osv.
Hittade svar här:

"
Så registrerar du bodelning hos Skatteverket
  1. Skriv ett bodelningsavtal. Där listar ni vilka egendomar som finns och hur de ska delas upp.
  2. Signera handlingen. Den ska vara undertecknad av er båda som bevis på att ni är överens.
  3. Betala ansökningsavgiften. ...
  4. Skicka in ert bodelningsavtal i original till Skatteverket."
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Jag är skild, så jag har gjort den resan.
Rekommenderar att ni tar kontakt med en familjerättsjurist (om ni är osams får ni istället skaffa varsin jurist som kan förhandla med varandra). Vid skilsmässa är det en massa saker som ingår i bodelningen, till skillnad från en sambo-separation där man delar på den gemensamma bostaden och bohaget, i princip. Ni ska dela upp allt som inte är enskild egendom enligt äktenskapsförord, gåvobrev eller testamente. Det brukar bli en massa lös egendom, fast egendom (ert hus, till exempel) samt pengar och annat värdefullt, allt är giftorättsgods. En jurist hjälper er att fördela upp nettovärdet på ert giftorättsgods på ett bra sätt, och vet hur allt ska beräknas! Kostar x antal tusen, men det tycker jag det är värt. Giftorättsgodset kan ju vara värt sjusiffriga belopp!
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
Håller med Sågspån... Men det låter som ni kanske redan är helt överens om hur allt skall delas? I så fall är det lite onödigt med juristen.

Men en sak ni behöver räkna på med bodelningen av bostaden (och ev. andra ägodelar som blir beskattade), är att ta hänsyn till reavinsskatten.

Om du "får" bostaden i en bodelning, så utgår ingen reavinstbeskattning för den överlåtelsen (även om du betalar en del). Utan istället så får du den dag du säljer betala skatt som om du hade varit ensam ägare redan från början. Det innebär att du tar över en latent skatteskuld när du tar över via bodelning. Den skatteskulden bör man ta hänsyn till när man beräknar hur mycket du skall betala för andelen.
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Jag har också gjort samma resa, vill du ha en "bodelningsmall" kan du skicka ett PM.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Bodelningen är grunden för att lantmäteriet ska genomföra ägarbytet utan ny beskattning, enbart registreringsavgift på kanske 1000;- Bodelningen måste inte vara komplicerad, är ni redan överens så räcker det med "X överlåter sin del av fastigheten till Y, I övrigt är båda parter nöjda" (med tillägg för hantering av lån och andra saker man vill ha med) det viktiga är underskriften från båda att de godtar bodelningen.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Som "tur" är har vi varit förutseende och har i stort sett allt av värde som enskild egendom, samt avtalat hur mycket vi äger av fastigheten och hur ev vinst eller (förlust) skall fördelas vid en separation.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Då borde det bara vara att se till att båda parter är med på hur den latenta skatten hanteras.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
ld egendom enligt äktenskapsförord, gåvobrev eller tes
H hempularen skrev:
Då borde det bara vara att se till att båda parter är med på hur den latenta skatten hanteras.
Tror inte det bör bli så komplicerat. Vi delar 50/50 på vinsten dvs köpeskilling minus en ny värdering vi gjort. Lite förenklat men jag räknar fram skatten som blir på "vinsten" på skatteverkets sida där man kan lägga in avdrag osv och sedan drar bort den från den "verkliga vinsten (dvs köpeskilling minus värdering) och sedan splittar värdet på två så har vi vad hennes del blir. https://www.skatteverket.se/privat/...adsforsaljning.4.4a4d586616058d860bc5131.html
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.