Hej alla,

Är en färsk meddlem här.

Har läst en hel del inlägg här som hjälpt mig under min tid.

Har fått min dröm tomt i Växjö. Vi funderar på att vårat dröm hus skall börja byggas under nästa år. Just nu har jag varit kontakt med två hustillverkare. Säljarna fär båda hustillverkarna har varit mycket hjälpsamma. Som det ser ut nu så är det priset som avgör med vem vi skall bygga med.

Den hus tillverkaren som är billigast vill gärna göra en affär innan året är slut.
Så min undran är vad tjänar hustillverkaren på att göra en affär innan årets slut och göra en affär nästa år? Har varit mycket fundersam på det men inte kunnat läsa gåtan?

Är det någon annan som hamnat i samma situation som mig?

Hade varit super om man kunde fått några råd från de som varit med om detta en hel del.

Tusen tack på förhand.
 
En hussäljare är en säljare. En säljare vill få till ett avslut så fort som möjligt för att sedan kunna jobba vidare med nästa potentiella kund.

Det som kan vara till kundens fördel vid som nu årsskifte är att troligtvis har husleverantören sitt årsbokslut då. För att snygga till siffror brukar företag vara väldigt intresserade att avsluta affärerna innan böcker stängs. Som kund kan man utnyttja detta faktum. De vinner på att affären avslutas och det ska även du. Förutsatt att du känner dig redo att skriva kontrakt före årsskiftet kan du kontra med att; får jag det här (något lämpligt, tillval, "rabatt" mm) så skriver vi.

Utnyttja din roll som kund på en konkurrensutsatt marknad. Sluta att skämmas för att vara gniden, varje krona räknas. Säljaren och leverantören har marginaler, även om de nu säkert kommer minskas.

Lycka till!
 
Vi var i samma situation som er. Ett råd: kolla om avtalet innehåller någon indexreglering! Om så, förhandla bort den! Det kostade oss 30 000kr... då var i och för sig inflationen hög 2008 och blir någ betydligt lägre -09 men det kan ändå bli mycket pengar...
 
Vår säljare påstår att det inte GÅR att förhandla bort indexregleringen för den är lagstadgad. Har jag fått det hela om bakfoten eller är det MENINGEN att jag ska missförstå honom kanske?
 
Vi byggde år 2006 hus och som tog mer än ett år och hade inte indexreglering...
 
Redigerat:
Indexregleringen är inte lagstadgad! Den är ett avtalsvillkor som vilket som helst och kan förhandlas om. Möjligen menar man att indextalen som sådana kan ingen påverka. Det är i så fall riktigt, de fastställs av Statistiska Centralbyrån med utgångspunkt från kostnadsändringsstatistik som insamlas på sedvanligt sätt.

I de tider som nu råder kan man anta att priser/kostnader kan komma att att sjunka. I så fall sjunker index också. Då skulle det kunna vara en fördel att ha en tidig, högre indexnivå som ingångsvärde.
 
Men jag har för mig att indexklausuler ofta är så formulerade att utifall index blir negativt så får man ändå inte lägre pris?

I större proffsigare sammanhang är det ganska vanligt att man förhandlar ned index, så att ex. bara halva indexuppräkningen skall ersättas. Det är ganska logiskt efterssom det är rörliga kostnader under projektets gång som hustillverkaren behöver få ersättning för genom indexregleringen. Stora delar av kostnaden som finns i projektet är fasta kostnader som i princip tas den dag projektet startas. Dvs där finns inget behov av indexuppräkning. ex. utvecklingskostnader, administration, provison tll säljaren osv.
 
hempularen skrev:
...Det är ganska logiskt efterssom det är rörliga kostnader under projektets gång som hustillverkaren behöver få ersättning för genom indexregleringen. Stora delar av kostnaden som finns i projektet är fasta kostnader som i princip tas den dag projektet startas. Dvs där finns inget behov av indexuppräkning. ex. utvecklingskostnader, administration, provison tll säljaren osv.
Jag fattar inte riktigt hur du menar...Index regleras ju inte förrän stomleverens så dessa pengar kan ju inte täcka rörliga kostnader som uppkommer "under prjojektets gång"? Syftet är väl att säkra att de verkligen får in det mervärde som avtalet innehåller för deras del. T ex om inflationen går upp (index upp) så har ju alla deras inköp blivit dyrare och om de inte reglerade detta så skulle deras mervärde/vinst minska med motsvarande. Alltså lägger man över ansvaret för prisökningar på kunden. Därför tycker jag att det är högst rimligt att förhandla bort detta om säljaren vill göra affär innan årets slut. Då får de bära risken istället. Kunden vet vad de ska betala.
 
Jag syftade på en mer allmän situation än just kontarkt före Jul.

Det jag menar med rörliga kostnader under projektets gång. Är att om du köper en husbyggsats för 1 miljon. Då kostar det ex. 500 000 för husfirman i material och direkt monteringsarbete att sätta ihop ditt hus. Den andra halva miljonen går åt för att ge lön till säljaren som sålt till dig, bekosta utveckling av nya husmodeller, marknadsföring etc. Dessa fasta kostnader finns ingen logisk anledninga att indexreglera, det är kostnader som är kända vid kontraksskrivningen. Tanken med indexregleringen är ju att företaget skall kunna få kompensation för okända kostnadsökningar under projektets gång. När kontraktet skrivs så vet inte husfirman hur mycket virket kostar om 6 månader när det är dags att sätta ihop huset, de vet inte vilka löneökningar som förhandlas fram för fabrikspersonalen.

Men de vet hur mycket de spenderat på marknadsföring för att få dig att köpa, de vet hur mycket det kostat att ta fram husmodellen, de vet hur mycket det kostat att köpa in maskinenrna som skall användas, de vet hur mycket vinst de hoppas få av det här huset osv.

Alltså bör logiskt sett inte hela kontraktsbeloppet indexregleras.

Kan man sedan få bort regleringen helt så är det ju bra. Å andra sidan så är det en indikation på att firman har för hög marginal, det borde gå att pruta mer. Har du förhandlat bra så har leverantören inte råd att ta risken mend prisökningar.
 
ok, då fattar jag, trodde du var ute efter att det skulle täcka löpande utgifter...

Du har nog helt rätt om förhandlandet men skulle tro att de stora företagen hellre skiter i att sälja än att minska sina vinstmarginaler så svårt att tänka mig att man med dem kan hamna i ett läge där hela deras eventuella vinst står och faller med indexregleringen.
 
Hej!
Jag var i samma situation förra året och lät oss bli stressade av den väldigt trevliga säljaren som ville skriva innan årets slut. När vi skrivit på började han genast ringa om att depositionen på 130 000 skulle betalas genast, det var bara lite svårt att få pengar överförda innan åter var slut..men han lät väldigt stressad över det. Fokus ändrades som sagt snabbt och han ville i nästa steg få in pengarna innan årets slut också..vilket nästan var omöjligt. Varför är jag i nte säker på, men jag har mina aningar.
Det enda råd jag har är att inte låta sej stressad.. den eventuella prisökning du får i ett nytt år ( ...om det ens är så i alla lägen..framförallt nu....) är ingenting mot hur dyrt det kan bli om du väljer fel som vi gjorde.
Vi borde med andra ord inte låtot oss stressats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.