Ska skriva avtal imorrn för att prissäkra huset vi vill ha.
Är det något speciellt man ska tänka på??

Är det något jag ska ha med redan här om förseningsvite etc?
jag ska bygga med skidstahus...
 
Jag är ingen jurist, men vet att det finns en hel del att tänka på. T.ex.:
- Hänvisning till AA05.
- Hänvisning till ABS05.
- Indexuppräkning på hus/entreprenad?
- Vite?
- Vad händer om ni inte får bygglov? (Kan eventuellt regleras i AA05, kommer inte ihåg).
- Vad ingår i huset (eller snarare, vad ingår inte?). T.ex. utflörande av trappa, typ av golv, köksutrustning etc.
- Vad ingår i entreprenaden? T.ex. när det gäller målning och tapetsering. Ingår platsmålade tak och lister?
- Pris för extraarbeten? Om jag minns rätt regleras detta till viss del i ABS05.
- Pris för tillval?
- Vilka markarbeten ingår?

Det finns säkert mycket mer att tänka på, men detta var de saker jag kom på just nu.
 
yiiiaaiks vad mkt saker att tänka på!
men ok, det enda jag inte är med på är vad Indexuppräkning på hus/entreprenad innebär?
 
Det är vanligt att om inte huset leveras inom en viss tid (t.ex. 6 mån) kommer priset att räknas upp med ett index. Detta är ett speciellt, namngett index, men borde till stor del följa den "vanliga" inflationen.
 
som då skulle innebära att har jag en offert som säger 1.000.000 kr så leveras inte huset inom 6 månder pg.a omständigheter som leverantören inte kan påverka (försenat bygglov etc) så kommer priset indexeras upp till aktuellt värde
för perioden?
eller har jag fått det helt om bakfoten??
 
vi var i samma sits som du. Det handlar inte om att huset måste levereras inom 6 månader utan att man måste gjort slutbeställningen inom 6 månader....så sa vår säljare ialla fall....nån som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.