Jag köpte en Elektrolux TwinClean dammsugare, en sådan som inte har dammsugarpåse, utan det är en behållare man tommer när den blir full. Tänkte att Electrolux har nog bra kvalitet, och är värd 150% högre pris än den LG som stod bredvid med samma funktion. Tyvärr köpte jag den i ett stort köpcentrum i en stad en bra bit ifrån mig, i samband med ett IKEA-besök.

Denna dammsugare har en irriterande förmåga att så fort något som är större än lite damm åker in i den, så fastnar det i inblåset till behållaren. Att dammsuga upp lite cellofan som suttit på en förpackning, ett ICA-kvitto eller en något sådant innebär att det slutar suga. Efter någon minut om man inte stänger av den löser överhettningsskyddet ut. Det tar c:a 30 minuter innan det går att dammsuga igen då.

Nåväl, man lär sig. Men, så en dag slutade sladdvindan att fungera. Det gick inte att få in sladden. Jag får väl skruva och muttra lite då, tänkte jag. Men det var några väldigt speciella torx-varianter på de skruvskallarna som gick in dit, så det vara bara att ge upp.

Istället fick jag åka nio mil till inköpsstället och lämna in den där för en garantireparation. Och de kunde inte ordna så att den efter reparationen kunde sändas hem till mig, utan jag skulle få åka 9 mil enkel resa för att hämta den. En vecka trodde dem att det skulle ta.

Efter tre vckor och fyra dagar ringde dem och berättade att nu är den klar.

Kommer hem och skall dammsuga, för det behövdes. Då visar det sig att ett litet hjul på munstycket är borta. Det hjulet är väldigt viktigt, för det gör att munstycket kommer upp från golvet precis lagom mycket för att det inte skall suga sig fast. Nu sög det sig fast, och efter 45 sekunder löste överhettningsskyddet ut.

Mycket upprörd börjar jag försöka ringa till butiken som sålt denna och handlagt garantireparationen. Efter fyra timmar gav jag upp, det går inte att få tag på dem via telefon. Dagen efter åker jag så åter nio mil och lyckas behärska mig från att dänga dammsugaren i huvudet på den korkade mannen i reklamationsdisken som började mumla om att det där var ingen garantiskada, det måste jag ha haft sönder. Efter lite övertalning med argumentet att det faktiskt var dem som ville ha med mitt munstycke när sladdvindan skulle garantirepareras så var det ett garantiärende. De kunde dock inte ge mig ett nytt munstycke direkt, det måste skickas på reparation.

Och där är det fortfarande, efter tre veckor...

Jag har fått låna grannens dammsugare några gånger. Hennes 20 år gamla Volta har fungerande sladdvinda och ett riktigt bra munstycke.

Kontentan av detta är: Köp inte Elektrolux, och gör ni det ändå, så köp det på hemorten. Och köp inte av El-giganten, även om de är billigast.
 
Tråkigt - byt till en fungerande produkt, konsumentköplagen är din vän (om du köpt dammsugaren som privatperson alltså):

[text]
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?



Om det är något fel på din vara kan du:
  • kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
  • kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
  • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
  • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
  • hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.


Skadestånd


Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.


När är varan felaktig?




Din vara är felaktig om:
  • den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
  • bruksanvisning saknas.
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
  • den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
  • den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
  • den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
Varan är dessutom felaktig om:
  • säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
  • den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
  • säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
  • den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
[/text]
 
Swetrot skrev:
den korkade mannen i reklamationsdisken som började mumla om att det där var ingen garantiskada, det måste jag ha haft sönder.
Det där tror jag är El-gigantens standardfras. Har stått ett par gånger i den där reklamationskön och hört hur det brukar låta.
 
Jag har haft en dammsugare med munstycke med liknande konstruktion, med ett fuktionskritiskt hjul. Det satt så dåligt fast att det lossnade när man dammsög och blev då naturligtvis uppsuget.

Butiken är skyldig att ersätta dig för dina kostnader att lämna dammsugaren hos dem. Om de inte vill att du ska skicka den utan lämna den personligen så får de betala bilersättning till dig.
 
coolt med milersättning, har du någon rad som styrker det?
 
En annan vanlig variant som det känns som alla kör med är att "Ja, det kan ju vara ett garantifiel, så vi kan ta den på felsökning. Men visar det sig att det inte är ett fel som omfattas av garantin får ni betala [godtycklig summa pengar] för felsökningen". Allt för att man ska dra sig för att lämna in skiten. Dock ska man vara medveten om här att konsumentköplagen säger att alla fel som reklameras inom sex månader är att betrakta som ursprungliga fel om inte säljaren kan bevisa att felet har uppkommit genom köparens agerande.

Milersättningen är baserad på att konsumentköplagen stipulerar att köparen har rätt till ersättning för alla kostnader som har uppkommit genom att varan är felaktig. Vidare har man rätt att om avhjälpande eller omleverans inte kan ske utan "väsentlig olägenhet" för köparen så har man rätt att istället häva köpet eller kräva prisavdrag. Att tvingas köra 9 mil tur och retur samt vänta många veckor skulle kunna hävdas som en "väsentlig olägenhet" och därmed grund för hävning.
 
Mikael_L
Fast på något sätt låter det där med milersättning inte rätt...
Eller ngn begränsning borde det vara iaf.

Tänk om jag köper en mp3-spelare på Vidars radio i Boden nästa gång jag är uppe i Norrbotten.

Sen pajar den, och jag kräver Vidars radio på 180 mil i reseersättning !... :confused:

Jag menar att swetrot kanske borde köpt sin dammsugare på närmare håll...
ahhh, om det nu finns något närmare, han är ju norrlänning numera ... ;) :D
 
Redigerat:
Norell skrev:
coolt med milersättning, har du någon rad som styrker det?
Jovisst, titta på Konsumentverkets hemsida: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=133

Det stämmer att man inte får köra genom halva Sverige och sedan yrka på reseersättning. Då får du naturligtvis skicka varan och firman får ersätta dig för frakten. Men i detta fall krävde tydligen företaget att varan skulle lämnas till dem, och då får de naturligtvis stå för det.
 
Men du, en Elektrolux kan du lämna in på auktoriserad verkstad för service/garantirep!

Jag köpte också min Elektrolux dammsugare på Elgiganten och när den gick sönder tag jag bara med mig den till den lokala Elektroluxreparatören för garantirep! Inga problem.
 
Shit andersmc, den här lagen skulle man kunna på sina 5 fingrar, värre än baltic inkasso !!
 
Tack för goda råd. Det där med lokal Elektroluxreparatör skulle man ju ha tänkt på innan...

Nio mil är inte SÅ långt här, och eftersom det dessutom är inom samma län, till länets enda IKEA-varuhus tillika största köpcenter så får de nog finna sig i att jag och många andra som bor en bit bort handlar saker där. Det är liksom själva vitsen för dem med att ligga där.

Jag tror jag skall skicka en skriftlig redogörelse till El-giganten samt ett krav på ersättning med kopia till Elektrolux.

Jag hyser inga stora förhoppningar att det händer så mycket mer än att Elektrolux möjligen skickar mig ett munstycke lite pronto.

Tyvärr vet El-giganten att de allra flesta kunder resonerar som jag, att det finns gränser för hur många timmar man vill tjafsa för några hundralappar eller kanske en tusenlapp. Jag har redan lagt ned så mycket tid på detta, att hade jag jobbat de timmarna istället kunde jag köpt en ny dammsugare vid det här laget.

Jag kommer aldrig mer köpa en Elektrolux och inte något på El-giganten. Det får räcka med den här affären, och deras "straff" blir att en och annan fått ta del av vad jag lärt mig.
 
Snailman
Det brukar bli så att jag handlar det mesta på internet, för ett tag sen pajade ett nätaggregat, så jag fick en retursedel, som täckte frakten tillbaka till butiken, sendan kom det en ny nätdel efter ett tag , så jag behövde inte åka någonstans...

Köper man mer än en sak åt gången brukar det bli billigare inkl frakt än i alla lokala butiker och kedjor som elgiganten oxå...
 
K
Man måste ju inte lämna den i samma butik man handlat. Man kan ju lämna den till vilken Elgiganten man vill, om man har en som ligger närmare dvs.
 
Angående rubriken...så brukar jag resonera såhär:
Det blir aldrig bättre av att gråta, så det är lika bra att skratta. :)
 
Kan glädja dig med att min LG låter som ett reaplan. Står 3 eller 5års garanti på den samt att det gäller enbart motorn.

Nåväl eftersom den låter så jævligt så har jag "degraderat" den till byggdammsugare och den låter ju inte bättre nu precis. Men men slapp ju pajja min andra supersucker!

Morsan har en halvdyr E-lux också den är på intet sätt bättre än en billig på varuhuset.

Tipset är att köpa ett Twinnermunstycke det förvandlar skräpdammsugare till en supersucker!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.