Vi håller på att förbereda en gammal pärlspont för målning med linoljefärg och har värmt (med en speedheater) och skrapat. Resultatet är trä med vad som känns som någon form av behandling som kvarstår (på bild nr 2 syns en del av panelen trären där en list har suttit). Har testat att slipa lätt med sandpapper och det känns som att det blir kladdigt på pappret, ytan i sig känns glatt. Hade jag inte trott att speedheatern skulle ta bort eventuell fernissa så hade jag gissat på det, men nu vet jag inte... Vad kan det vara för behandling som finns kvar på panelen? Är det möjligt att måla med linoljefärg direkt på denna?
 
  • Gammal pärlspont med skrapmärken och rester av vit färg, förberedd för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla pärlspontpaneler efter skrapning, visar spår av tidigare behandling och en ren träyta där en list varit fastsatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Linoljefärg biter på det mesta, så börja stryk, så är det färdigt innan påsk.
 
K klippfast skrev:
Vi håller på att förbereda en gammal pärlspont för målning med linoljefärg och har värmt (med en speedheater) och skrapat. Resultatet är trä med vad som känns som någon form av behandling som kvarstår (på bild nr 2 syns en del av panelen trären där en list har suttit). Har testat att slipa lätt med sandpapper och det känns som att det blir kladdigt på pappret, ytan i sig känns glatt. Hade jag inte trott att speedheatern skulle ta bort eventuell fernissa så hade jag gissat på det, men nu vet jag inte... Vad kan det vara för behandling som finns kvar på panelen? Är det möjligt att måla med linoljefärg direkt på denna?
Jag undrar om panelen inte är struken med halvolja först ?
 
S skaraborgsfakir skrev:
Jag undrar om panelen inte är struken med halvolja först ?
Oj, det var ett nytt begrepp för mig men snabb googling verkar säga att det är balsamterpentin/kokt linolja - kan det vara så att det inte försvinner med värme/skrapning (ev tidigare linoljefärg försvinner)? Bör kvistar förslutas innan övermålning isåfall?
Skickade bilderna till en byggnadsvårdsbutik för rådgivning och de gissade på att ytan kanske var vaxad...
 
lopec
vad är det målat med efteråt, vad är det för färg ni tagit bort?
 
lopec lopec skrev:
vad är det målat med efteråt, vad är det för färg ni tagit bort?
Har svårt att avgöra - det är två lager varav det undre är heltäckande, tunnt och träets struktur känns tydligt genom så misstänker original linoljefärg (samma kulör finns även på diverse nu inbyggda socklar så vi gissar att den är gammal), nästa lager är tunnt ej heltäckande och minskar träkänslan något så gissar akryl (?). Det övre lagret är dekormålat i blomsterslingor med en färg som sprakar och fräser vid uppvärmningen.
Det har suttit bl.a. ett larmskåp, kabellister etc (monterat på lager 1) som nu är demonterat och ger hål i väggens målade struktur så tyvärr känns det inte som något genomarbetat alternativ att slänga på färg utan att skrapa rent.
 
hsd
Hur har det gått
 
hsd hsd skrev:
Hur har det gått
Väldigt, väldigt....långsamt. :crysmile:

Projektet utökades till att även skrapa en trappa och sen, livet osv men nu är projektet igång igen och är nog redo att börja ytbehandla om några dagar. Planen är att kvistlacka, halvolja (eventuellt igen om det är det som kvarstår från tidigare behandling - men tänker att det inte kan skada med en vända till) innan vi börjar måla med linoljefärg. Ska försöka komma ihåg att uppdatera med hur det verkar bita ;)
 
...och klart!
Det tog sin lilla stund för grundning med halvolja och färgstrykning 4ggr med torktider mellan. Under strykningarna var det som om färgen inte riktigt bet överallt utan blev ”fläckigt” och fick efterstrykas mååååååånga gånger för att bli jämnt. Har målat med samma färg på andra underlag och då betedde den sig inte alls på samma sätt så något mysko var det. Om vi stöter på samma typ av underlag igen så tror jag dock att vi kommer överväga att byta panelen.
Lite halvskumt ljus, men försökte fånga hur färgen gled iväg och blev fläckig och slutresultatet.
 
  • Väggpanel målad i beige med synliga fläckar och ojämnheter efter flera färgstrykningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel målad i vitt med ojämn färgtäckning och fläckar efter flera färgstrykningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Halvolja som grund, har inte provat det däremot halvoljat på färg som suttit länge för att få upp glansen igen
Vilken penseltyp har Ni använt, jag föredrar runda till linoljefärg då det känns lättare att stryka ut ordentligt
Ser i skarvarna att det inte gått in färg ordentligt men det syns ju bara i närbild
Vilken linoljefärg har Ni använt, jag har bara provat Uula, mest för att den finns på hyllan hos Qvarnarp, eller har Ni blandat själv (min far gjorde det)
 
hsd hsd skrev:
Halvolja som grund, har inte provat det däremot halvoljat på färg som suttit länge för att få upp glansen igen
Vilken penseltyp har Ni använt, jag föredrar runda till linoljefärg då det känns lättare att stryka ut ordentligt
Ser i skarvarna att det inte gått in färg ordentligt men det syns ju bara i närbild
Vilken linoljefärg har Ni använt, jag har bara provat Uula, mest för att den finns på hyllan hos Qvarnarp, eller har Ni blandat själv (min far gjorde det)
Vi har haft färg från Ottossons och rund anstrykare med svinhårsborst så tror tyvärr inte att jag kan beskylla utrustningen :crysmile:

Skarvarna i närbilden är nog mest lokalt slarv eller att vi inte jobbat in färgen än för det ser bättre ut nu i verkligheten. Halvolja läste vi oss till på gysinge att det var lite av ett safe-kort som aldrig kunde skada vare sig inne eller ute så körde en vända med det och underlaget var väldigt ojämnt i hur det drog åt sig - lokala partier fick vi stryka av överflöd med andra drog åt sig samtidigt som vi oljade :thinking:
 
hsd
Så kan det bli ibland även med linoljegrund, som ju egentligen är liknande halvolja men med pigment
 
Redigerat:
  • Gilla
klippfast
  • Laddar…
K klippfast skrev:
Väldigt, väldigt....långsamt. :crysmile:

Projektet utökades till att även skrapa en trappa och sen, livet osv men nu är projektet igång igen och är nog redo att börja ytbehandla om några dagar. Planen är att kvistlacka, halvolja (eventuellt igen om det är det som kvarstår från tidigare behandling - men tänker att det inte kan skada med en vända till) innan vi börjar måla med linoljefärg. Ska försöka komma ihåg att uppdatera med hur det verkar bita ;)
Hej, Tänkte göra liknande på en större yta. Hur länge tog skrapningen och hur stor var ytan?
 
J jurkeller skrev:
Hej, Tänkte göra liknande på en större yta. Hur länge tog skrapningen och hur stor var ytan?
Hej! Gissar att väggytan var runt 6-7kvm så inte direkt stort men med speedheater och linoljefärg som skulle bort så gick det ruskigt snabbt, egentligen var det pärlorna i sponten som var lite pyssel. I samma rum skrapade vi också en trappa där man hade målat med en annan färg (gissningsvis akrylat) där istället för att bli helt mjuk och lätt att dra av i stora sjok som linoljefärgen så bubblade den sig i små ytor och man fick ta i ordentligt med skrapan och värma väldigt tätt. Där var också många vinklar och vrår som gjorde att det tog tid.

Så det beror nog mycket på vad det är för typ av färg och hur mycket detaljer underlaget har snarare än storleken på ytan. Och självklart utrustning.

Lycka till!
 
  • Gilla
jurkeller
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.