Hej

Har skrapat och målat 3 av husets sidor, men av olika anledningar hanns det inte göra sista sidan, södersidan. Fasaden är målad med akrylat och den har som spruckit och fläkt upp på vissa ställen. Vad tror ni om att skrapa bort det värsta där det fläkt upp nu i höst och måla till våren/sommaren. Tankegången jag har är att när det spruckit och fläkt upp så rinner det in vatten bakom färgen och tar längre tid för virket att torka upp till rätt fuktkvot innan målning (instängt). Och om jag skrapar nu så visst tar virket åt sig fukt men har lättare till att torka? Bor i norra norrland så det är minusgrader nu och säkert nästan fram till april

Vad tror ni? Ligga lågt och göra allt till våren eller skrapa bort nu?
 
Hur gjorde du?
Jag bor också i norra Norrland och skulle vilja börja skrapa så tidigt som möjligt. Är det något som kan vara dåligt med att skapa fasaden när det fortfarande är minus på natten och någon ynka plusgrad på dagen vissa dagar?
 
H Häggens skrev:
Hur gjorde du?
Jag bor också i norra Norrland och skulle vilja börja skrapa så tidigt som möjligt. Är det något som kan vara dåligt med att skapa fasaden när det fortfarande är minus på natten och någon ynka plusgrad på dagen vissa dagar?
Blev att inte skrapa något, men det kliar i fingrarna att börja
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.