Är det någon som har erfarenhet av att skrapa färg med en elskrapa; typ Bosch PSE 300 eller PSE 180?
 
Hvor har du tenkt å skrape maling med den? På huset, møbel?
 
Fasaden på huset; gammal plastfärg som skall bort.
 
Jag har svårt att tro att en elskrapa skulle ta bättre än en bra handskrapa, däremot högst eventuellt kanske ett liknande resultat med en mindre arbetsinsats. Har själv fått uppfattningen att proffsen inte använder elskrapor, och det borde inte vara vara utan anledning.

I ditt fall tror jag på att använda varmluftspistol och parkettskrapa eller en skrapa med hårdmetallskär. Plastfärg brukar nästan hoppa loss av sig själv om den värms upp.

Det är mycket jobb att skrapa en hel fasad dock. Har en kompis som till en mindre enplansvilla fått offert på fast pris för skrapning och ommålning av fasad, som alternativ från samma firma, ny fasad med målad panel. Det sistnämnda hade något lägre pris...
 
P
Håller helt med Softarn.

Kör man med värme kan man använda en hårdmetallskrapa, färgen lossnar ju lätt, speciellt plastfärgen.

Sandvik/Bahco har ett nytt blad som river bättre (svagt vågformigt) som man kan prova.

Annars är ju parkettskrapan och en fil ett av de bästa alternativen - river av snabbt och man behöver bara dra med filen ett par drag för att skärpa upp. Hårdmetallskären kan du inte skärpa upp (de förstör snarare filen) och även om de räcker längre får du sällan samma riv som med parkettskrapan.
 
Jag brukar slipa mina Bacco hårdmetallskrapor med diamantbryne.
Det funkar superbra. På 15 sekunder är den vass igen.

MVh

Peter
 
Jag har också erfarenheten att man faktiskt kan skärpa hårdmetallskär, men bettet kan inte mäta sig med en nyslipad stålskrapa hur man än beter sig. Däremot fungerar skrapan bra tillsammans med varmluftspistol.
 
Hej!
En liten undran i sammanhanget. Hur ofta brukar man behöva slipa en skrapa för att den ska vara vass?
Det beror så klart på allt möjligt men som riktvärde...efter ett antal kvadratmeter eller...har själv ingen aning.
 
En stålskrapa behöver skärpas med några drag av en enkelgradig fil väldigt ofta om den ska vara riktigt vass, kanske varje minut eller oftare är så. Man känner ganska snabbt när skrapan har bra skärpa och när den inte har det. När bettet inte är på topp så tar man några tag med filen ocavsett om det blivit 1, 10 eller 100 skraptag emellan. Det tar inte många sekunder att skärpa bladet så det blir snabbt en naturlig del av "skrapprocessen". Har man mindre krav kan man kanske nöja sig med att skärpa varje halvtimme. Kör man med värme för att få bort färgen så varar skrapan längre eftersom man inte behöver lika mycket kraft och tryck då.

Hårdmetallskär brukar jag skärpa när jag annars skulle bytt ut skäret. Det är svårt att uppskatta tiden, men de håller länge. Fast de fungerar enligt mig i princip bara för fär som släpper lätt och inte måste bort helt, t.ex. slamfärg eller tillsammans med värmepistol. Bettet är inte tillräckligt ens när de är nya för bra resultat på målade finsnickerier som t.ex. möbler.
 
softarn skrev:
En stålskrapa behöver skärpas med några drag av en enkelgradig fil väldigt ofta om den ska vara riktigt vass, kanske varje minut eller oftare är så. Man känner ganska snabbt när skrapan har bra skärpa och när den inte har det. När bettet inte är på topp så tar man några tag med filen ocavsett om det blivit 1, 10 eller 100 skraptag emellan. Det tar inte många sekunder att skärpa bladet så det blir snabbt en naturlig del av "skrapprocessen". Har man mindre krav kan man kanske nöja sig med att skärpa varje halvtimme. Kör man med värme för att få bort färgen så varar skrapan längre eftersom man inte behöver lika mycket kraft och tryck då.

Hårdmetallskär brukar jag skärpa när jag annars skulle bytt ut skäret. Det är svårt att uppskatta tiden, men de håller länge. Fast de fungerar enligt mig i princip bara för fär som släpper lätt och inte måste bort helt, t.ex. slamfärg eller tillsammans med värmepistol. Bettet är inte tillräckligt ens när de är nya för bra resultat på målade finsnickerier som t.ex. möbler.
OK, jag har nu bestämt mig för att jag behöver en parkettskrapa. Vilken är bäst?
 
Den bästa skrapan är den du tycker fungerar bäst! :)

Vill du inte ge dig på att göra ett eget skaft så tror jag att t.ex någon av beijers 3 första alternativ här kan vara en hyffsad början. Ska du bara ha en skrapa så är nog omkring 50mm lagom. För mindre detaljer är det bra med en 30mm och för större ytor 65-80mm.
 
P
Daniel_N: Stanley har ett par skrapor med vändbara, billiga skär. De har en 63mm bred om du vill ha en fet skrapa, den jag använder är ... hohum, mellanstorleken... ...kanske 40mm?

Precis som Softarn skriver så får man skärpa upp dem mellan varven men det går fort. Skärp den mot skrapbladet i samma vinkel som du skrapar så biter den bra efter ett par drag bara. Kör för fullt med min skrapa den här veckan, pust, och Bahcoskrapan får riva av kittfalser - det gör den suveränt nu när bladet som sitter i tappat toppskärpan. Man kan som sagt skärpa upp dem med diamantbryne men eftersom jag har fria Bahcoblad så byter jag bara - och det är ju inte så ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.