Är det någon som kan tipsa om ett lämpligt handverktyg för att skrapa ner/jämna ut slammad Leca? Jag har sett ett verktyg, typ rivbräda men med ett stålgaller, som borde funka. Tanken är att skrapa av 5-7 mm av en slamning där det har blivit lite för tjockt. Jag behöver klä ytan och det kommer att bukta ut på en yta av 1x4 m. Maskiner vill jag helst undvika i det här fallet.
 
M
Rivbrädan med stålgaller kanske är en våffla:

2318_13199d5bfcb9e647972c0e9e0dc7829c.jpg
Den är nog bara lämpad till sitt ändamål, dvs, plana ut putsning som börjat härda.

Handslipen som helioz länkar till är nog the way to go när det har härdat.
 
Det var "våfflan" jag tänkte på, men OK, om den inte funkar får jag leta vidare. Jag har ett HM-fulltandat såg för Leca som sågar spår som det vore smör. Slamningen är relativt porös så jag kan kanske använda den lite snedställt som en rasp. Kanske slakta något annat med HM-tänder...

Handslipen från Jula är nog för fin och avverkar för lite. Den är väl avsedd för ryggar på gjutningar?
 
M
Jag tror en maskin typ fräs, vinkelslip med slipkopp eller rent av liten bilmaskin med bredmejsel passar i detta fallet om man inte vill slita sönder leder eller hålla på i flera dagar. Men jag antar att det finns bra skäl att undvika maskiner då du skrev det i första inlägget.

En spikrivbräda kan fungera om det är tillräckligt poröst:
976_13940f89a4e926427c6c134fdc3b2ffd.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.