Hej,

först måste jag säga att jag är osäker i vilken forumsektion denna tråd ska ligga i, vid felpost flytta gärna tråden till dit den ska vara.

vi förvarar våran båt liggandes i en liten vik och där har det börjat samlas skräp, mycket skräp.
Detta har kommit nu den sista månaden och har kommit tidigare år med men inte lika mycket.

Vad kan detta bero på och vad är det? Vad kan man göra åt det?


dsc00173dj0.jpg


dsc00174ox3.jpg

dsc00175ir5.jpg

MVH
 
Det är lite svårt att se på bilderna vad det är, men om jag var i dina kläder skulle jag slå en signal till kommunens miljökontor och fråga dem. Antingen finns det en naturlig förklaring som de säkert vet om, annars får de väl undersöka problemet.
 
Det ser ut som alger på bilderna - och i så fall kan det bero på en kraftig algblomning. Jag var på österlen i juli och där var det groteskt mycket alger på stränderna - det liknar det på dina bilder.

Jag håller med om kommunens miljökontor.
 
Sådär ser det ofta ut längs stränderna nuförtiden. Säkert alger.
 
Det är alger.
Anders
 
Tack för alla svar.

Kan tillägga att den är en sjö, Orsasjön/Siljan som det handlar om, inte hav alltså.
Om det är alger så måste det alltså flyta in i viken på något vis då vi inte har sånt inne i viken.
Vi har sand/lättare gyttja som botten överallt. Och 300-400 meter längre så finns inslag av sjögräs. Det måste vara det som kommer in i viken.

Hur förhindrar man detta? Det är just i vår vik detta finns och inte runt vikarna kring oss.
Som sagt, det är sandbotten, hjälper det ifall man lägger en rad med stenar på botten en bit ut så inte det kan ta sig in viken längs botten?

Förslag uppskattas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.