Vi har bott i vårt hus in 1,5 år nu och de förra ägarna byggde 2021 en stor altan som ligger direkt emot träfasaden. I den lilla springan mellan hus och altan samlas det massor med skräp som håller fukt så det här kommer nog leda till rötskador så småningom. Vi ska riva altanen om något år då vi ska bygga ut huset.

Jag tänkte att jag bara skulle kapa av 1 cm av trallen som ligger mot fasaden så det blir lättare att hålla rent men bärlinan ligger också mot fasaden så det kommer nog inte hjälpa så mycket.

Vad kan jag annars göra? Kan man lägga en mjukfog mellan trallen och fasaden så det inte samlas skräp där eller kommer det inte lösa problemet med att fukt ligger kvar där? Att flytta bärlinan ut från fasaden är inget alternativ, det är för stort jobb just nu.

Att någon fasadbräda blir murken gör inte så mycket, det är lätt att byta ut, men jag vill inte att det ska gå längre in i konstruktionen.

Några bilder på hur det ser ut:
 
  • Närbild av en träfasad med en angränsande altan där smuts och löv har samlats i springan mellan fasaden och altanen, samt en synlig metallbeslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mellanrummet mellan en träaltan och en vitmålad träfasad med samlat skräp som kan orsaka fuktproblem och potentiella rötskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En plåt längs kanten så bör det bli betydligt bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.