Tänkte dela med mig lite av hur vårt "källar"-projekt går. Jag vet inte om detta ligger i rätt forumkategorie. Men moderatorerna får väl flytta den isåfall .. :)

Detta är vårt första hus så jag har inte riktigt koll på hur alla ni andra har det i era hus. Men för mig känns det helt sanslöst hur man byggde på 60-talet. Hade man inte någon koll alls? :)

Vill även säga att vi var väl medvetna om de problem som fanns. Vi hade gjort tre olika besiktningar, besök av 2 olika byggnadsingenjörer samt 2 olika fuktutredare.

Nåväl, så här såg det ut när vi flyttade in. Ett snyggt golv i gillestugan på sutteränghuset. Men det luktade inte gott ...
1.JPG

Efter lite slit hittade vi denna underbara plastmatta! Synd att man inte kunde behålla den .. Den luktade helt sjukt skarpt! Säkerligen bra med en sluten plastmatta ovanpå en oisolerad platta ... (ironi)
2.JPG

Vi fortsatte ner på djupet och hittade dessa ludna masonitskivor.
3.JPG

Då uppenbarar sig detta lilla golv! Nästan så man skulle vilja slipa till och lacka. Men nej, vi måste ner en bit till..
4.JPG

Denna gång fick vi slita riktigt ordentligt för att komma ner till nästa lager. Men skam den som ger sig! Fattar inte att man kunde lämna så mycket skräp under golvet. Det fanns hur mycket träspill, spån och flisor som helst! Säkert också bra mot en oisolerad platta ..
5.JPG

Lite "fina" reglar med "rätt" nyans. De luktade knappt något alls ... :|
6.JPG

Här hittade vi de beryktade ingjutna reglarna. De var väldigt fuktiga, luktade "kom o hjälp mig o dö" samt satt som tusan i plattan.
7.JPG
 
Efter lite bilande med en leksaksmaskin från Rusta så var alla reglar borta. Tanken var nu att installera ett Nivellgolv..
8.JPG

Men det kändes inte helt rätt. Plattan var katastrof och luktade tjära. Vi bestämde oss för att ta bort plattan och gjuta en riktig platta istället med isolering och golvvärme. Köpte mig en ordentlig vinkelslip och påbörjade det tunga arbetet..
9.JPG

När golvet sen äntligen var borta efter mycket slit behövde vi sänka nivån. Detta för att få plats med isolering och golvvärme utan att göra avkall på takhöjden. Men det var inte helt enkelt. Sockerbitarna hade fyllt ut med sprängsten i rummet. Var grymt tungt och innebar att vi fick kapa en del stena för att orka få ut dem .. pust ..
10.JPG

Sen äntligen vände det. Makadam utlagd som avjämningslager. Vi kommer sedan att använda oss av 200mm isodrän som isolering.
11.JPG


Som sagt, tur att kompetensen inom husbyggeri är högre nuförtiden...
 
Kan inte annat än hålla med dig, vad tänkte man egentligen på? Även på 60-talet måste man känt till kapilärkrafter.
 
paddeman skrev:
...Vi fortsatte ner på djupet och hittade dessa ludna masonitskivor...
Jo det är ju lätt att visa hur mycket man kan när man är nybliven husägare :rolleyes:

"Luddet" på undergolvet är undersidan av plastmattan, som du (kanske i onödan) rev bort.

Vanligt på 60-70 talen med plastmattor med filtbaksida.
Gav bra svikt i golvet, och är troligen bra som stegljudsisolering.

Men lycka till! Man "äger" ju inte sitt hus förrän man har renoverat allt!
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Mikael_L
Ja huga vilket projekt.
Om dom som tidigare ägt huset hade stannat med det där trägolvet och bara såpaskurat det så hade nog golvkonstruktionen varit frisk än idag, för med plastmattan dom la på så började nog fuktnivåerna stiga, fukt som annars hade kunnat torkat ur alltefter tillskjutande markfukt kom.
Det är ju tydligt att det inte har varit sjukt blött iaf.


paddeman skrev:
Som sagt, tur att kompetensen inom husbyggeri är högre nuförtiden...
Jag tycker att man på sätt och vis byggde relativt rätt på t.ex. -60-talet. Dvs man byggde efter så gott förstånd som det fanns från århundraden av tidigare byggnadshistorik.
Men ett fel uppstod under 60-70talet, ja även 80 och t.o.m 90-talet ibland.
Man började inreda rum som inte var lämpade för detta, dvs i källare och sutterängvåningar blev plötsligt betongen övertäckt med diverse idiotiska saker som inte funkade. Och det tycker jag inte riktigt man kan lasta de gamla byggarna för.
Men visst blev det en massa problem, på 50-60-tals kåkarna och några tiotal år framåt hände det en massa saker, bra tomtmark började bli bristvara, och hus som skulle klarat sig bra på OK mark blev sjuka när dom stod på lägsta punkten på en leråker.
Och så kom det i relativ snabb takt förändringar i byggnadsteknik under dessa årtionden, Material och tekniker som ännu inte lärt sig behärska, var färdigutvecklade eller otillräckligt provade.

Frågan är vad för bomber vi bygger idag, som framtiden kommer sucka över? :)
Enstegstätade putsfasader är ju en riktig lågoddsare. :cool:


Keep up the good work, och fortsätta uppdatera oss. d^_^b
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Frågan är vad för bomber vi bygger idag, som framtiden kommer sucka över? :)
Enstegstätade putsfasader är ju en riktig lågoddsare. :cool:
Tyckte jag såg en annan tråd med just det temat (alltså vilka dumheter vi bygger idag som framtidens husägare kommer att hata oss för), men hittar den inte just nu. Hursomhelst var det väl någon som påpekade att dagens inbyggda vattenledningar i plast kanske inte såvärst säkra mot gnagare...
 
KnockOnWood skrev:
Jo det är ju lätt att visa hur mycket man kan när man är nybliven husägare :rolleyes:

"Luddet" på undergolvet är undersidan av plastmattan, som du (kanske i onödan) rev bort.

Vanligt på 60-70 talen med plastmattor med filtbaksida.
Gav bra svikt i golvet, och är troligen bra som stegljudsisolering.

Men lycka till! Man "äger" ju inte sitt hus förrän man har renoverat allt!
Självklart stod vi inte och rev bort alt ludd. Mina inlägg ska läsas med viss ironi :)
Och ja, jag förstår varför den varit där. Men som sagt, blev lite paff när en luden ryamatt uppenbarade sig! :)

Tack för det! Vår plan är att gå all in! :) lägger upp mer bilder ikväll från vår dränering.

Tack även för alla er andras kommentarer! :)
 
Dränering ja, det var precis det jag tänkte på. När man gräver ner sig under plattan för att isolera och göra golv med golvvärme, är det ingen risk att man kommer under nivån för dränering på utsidan plattan? Men, det kanske inte har någon betydelse?
 
Kurtivan skrev:
Dränering ja, det var precis det jag tänkte på. När man gräver ner sig under plattan för att isolera och göra golv med golvvärme, är det ingen risk att man kommer under nivån för dränering på utsidan plattan? Men, det kanske inte har någon betydelse?
Helt rätt! Det är något man måste ha med i beräkningarna. Sänker man golvet bör man även sänka dräneringen. Annars bli ju marken under golvet den lägsta punkten och det kan då bli en mindre Pool där ..

I vårt fall sänkte vi dräneringen cirka 50mm. Och vårt golv är inte sänkt alls egentligen. De stora stenar vi fiskade upp stack upp genom det dränerande gruset. Det kändes väldigt fel. Därför vi grävde upp de stora bumlingarna och sänkte allt som allt 50mm. Istället för ett tjock makadamlager använder vi oss av Isodränplattor.

Ur isoleringsvärde inte helt optimalt. Men vi hittade berg lite längre ner och då hade vi inte kunnat lägga så mycket makadam som var tänkt.
 
mulpac skrev:
Den kanske
[länk]
Japp, den var det. Tack. Fast just kommentarern om alla vattenrör i plast som råttorna kan gnaga på, såg jag nog i någon annan tråd.
 
Eftersom det ändå blåser orkanvindar idag tänkte jag uppdatera lite mer .. :)
Åter igen får någon flytta tråden om den ligger fel.
Vi ville även dränera om huset då detta inte varit gjort sen det byggdes.
Visserligen uppmättes ingen fukt i väggarna. Men en extra isolering samt
förbättrad dränering känns som en bra investering. Och gör man inte det direkt
när man flyttar in gör man nog aldrig det. Kanske.

Så här såg huset ut när vi flyttade in i Maj 2011.
b_1.JPG

En bild till.
b_2.JPG

Min gode far och jag tog en slägga och tigersåg för att plocka ner det ruttna
uterummet. Det hade verkligen sett sina glansdagar.
b_3.JPG

Reglar direkt mot jorden tar ut sin rätt.
b_4.JPG

Den här lilla krabaten gömde sig under altanen. Har man det fuktigt då? :)
b_5.JPG

Altan och uterum borta. Även ett gäng plattor som låg under altanen togs upp.
b_6.JPG

Sen kom Mister Gräv för att göra jobbet. Gissa om den fick kämpa! Låg riktigt
stora sprängstenar runt hela huset. Några gånger tippade maskinen nästan över
pga av vikten. Tyvärr fick vi inte in någon annan maskin. Så detta var den enda
möjlighet om vi inte skulle handgräva. 2 veckor tog det att gräva. Och då var
det bara baksidan och en kortsidan som grävdes ..
b_7.JPG

En del av stenarna .. Stackars gräsmatta ..
b_8.JPG
 
Redigerat:
Man hade nog kul när man byggde huset! 10 ölflaskor hittades. Även någon
fickplunta med okänt innehåll.
b_9.JPG

Dräneringsrören hittade. Det låg dubbla rör hela vägen. Vi bytta ut det innersta
till plast, spolade de yttre och fyllde sen på makadam.
b_10.JPG

Isodränplattor på plats! All makadam fick läggas ut för hand. Ja, det var tungt
att bära .. ;)
b_12.JPG

Lastbil med rolig kran plockade bort all massa. Blev fyra vändor totalt.
b_13.JPG

Sen fylldes allt upp igen och ny altan påbörjades .. :) Här fäster vi
regelhållare i berget.
b_14.JPG
 
Vet inte om någon vill läsa eller se vårt fortsatta arbete. Men testar en uppdatering till .. :)

hus1.jpg
Efter en massa vibbande och avjämnande la vi 200mm isodrän på plats. Och som ni alla vet luktar ju isodrän så gott. mumma ... :/

hus2.jpg
Sedan var det dags för den coola epscementen. Grymt rolig med de väldigt små frigolitbitarna som blåste runt på hela tomten. Nu är man poppis i grannskapet .. ;) Här ligger det cirka 100mm på plats. Anledningen till att vi använde detta är på grund av inte sätta för högt tryck på isodränplattorna samt heller inte få en köldbrygga mellan den klack vi sparat från gamla platta och nya plattan. Sen blev det ju även ännu mer isolering .. :)

hus3.jpg
Så här ser epscement ut. Frigolitbitarna är cirka en millimeter stora.
 
hus4.jpg
Sedan flytspackel på epscementen. Behövs tydligen för att cementen inte ska härda för snabbt.

hus5.jpg
Samtidigt dränerade jag lite mer runt huset. Grävde ett "dike" cirka 70cm djupt genom hela slänten. Grymt effektivt då jag nu konstant har en liten pool i den temporära brunnen jag grävde ut i slutet på diket. Innehåller cirka två kubik vatten .. :/ I grannskapet kallas jag dräneringsmannen. Tack för den .. ;)

hus6.jpg
Golvvärme är ju poppis. Så det vill vi med ha! :p

hus7.jpg
Tada! Färdigt för sista gjutningen nu. Äntligen ..

hus8.jpg
Sen kom det en stor lastbil. Och tung var den! Tyvärr har vi cirka 18 meter från väg till rum. Så det fick bli lite manuellt arbete. Gött, då kan man underhålla ett nyårslöfte iallafall .. ;)

hus9.jpg
Tre man som gjuter golv.

hus10.jpg
Titta! Nästan klart! Efter en stund var vi klara och torkprocessen är nu inledd. Ska försöka vattna så mycket man orkar för att minimera sprickor. Men nu jäklar har vi golv igen! :) Var bara ett år sedan sist ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.