Hej

Idag tröttnade jag på 0 produktion och gav mig upp och sopade mina paneler rena från snö (typ 2 dm).
Det var j-ligt halt och lurigt så alla paneler tog jag inte.

Hur gör ni andra, låter ni det vara och hoppas det tinar snart, eller sopar ni av dem?
Det är ju inte supermycket produkution så här års, men trots allt mer än inget :)

\jonas
 
  • Gilla
Birgitta64
  • Laddar…
Jag skulle aldrig halka runt på ett snöklätt tak för några lumpna kWh. Jag har fortfarande en familj som gillar mig.
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Ajdå, undrar vad min familj tycker om mig som tyckte jag kunde skotta ... :)
 
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
J kalle_k skrev:
Hej

Idag tröttnade jag på 0 produktion och gav mig upp och sopade mina paneler rena från snö (typ 2 dm).
Det var j-ligt halt och lurigt så alla paneler tog jag inte.

Hur gör ni andra, låter ni det vara och hoppas det tinar snart, eller sopar ni av dem?
Det är ju inte supermycket produkution så här års, men trots allt mer än inget :)

\jonas
Min son gjorde detsamma i söndags, var säkert minst 2dm, han kom inte åt alla men minst 2/3-delar. Igår blev det 19,9 kWh. Så roligt att kunna följa produktionen, ser fram emot en solig sommar!
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Tvinga upp barn på taket för att skotta och riskera att skada sig!
Bättre att avstå, eller att stå på marken och använda en snöraka som visas i inlägget ovan.
 
  • Wow
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Tvinga upp barn på taket för att skotta och riskera att skada sig!
Bättre att avstå, eller att stå på marken och använda en snöraka som visas i inlägget ovan.
Kände du dig tvungen att svara med ett surt inlägg?
Hur vet du att "barnet" blev tvingat, och när övergår barn i vuxna?
 
Jag tror att Birgitta64 inte är utbildad i "arbeta säkert på höjd" eller liknade från myndigheter. Jag skulle inte ens drömma att låta min vuxna son klättra upp på ett snöklätt tak för sådana dumheter. Det är lika clever som att köra fullt i bil utan säkerhetsbälte.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror att Birgitta64 inte är utbildad i "arbeta säkert på höjd" eller liknade från myndigheter. Jag skulle inte ens drömma att låta min vuxna son klättra upp på ett snöklätt tak för sådana dumheter. Det är lika clever som att köra fullt i bil utan säkerhetsbälte.
Sonen är lantbrukare med 85 kor, sköter sin gård med hjälp av en anställd, Kör entreprenad med sina lantbruksmaskiner, är jägare (slaktkunnig), utbildad plåtslagare i botten ( är i det yrket säkerhetsutbildad) har passerat 30 år med råge, men du har rätt i att jag inte är utbildad i "arbeta säkert på höjd". Men litar till fullo på att min son vet vad han gör! Dessutom var det ingen som tvingade honom, jag fick se honom på taket när jag tittade ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
Risken och produktionen lägger jag mig inte i (vuxna människor kan göra sina egna bedömningar).
Men nyfiken på om det är någon risk att solcellerna inte tål snölasten?
Eller tål de lika mycket som taket?
 
Ser inga slutsatser i tråden. Funderar på att skaffa snöhyvel eller snöraka med teleskopskaft. Är det ngn som har erfarenhet av dylika? Hur undviker man att ev skada panelerna?
 
Om du vågar dig på det bör den ju vara "mjuk" som nån sorts gigantiskt duschskrapa, med lite tyngd, då minskar risken för repor/skador. Med ett sådant verktyg bör man ju i vart fall kunna skrapa bort nysnö.
 
  • Gilla
dahlprojekt
  • Laddar…
Teleskopsskaft 5m med bred duschskrapa funkar bra.
Teleskopsskaft används för att skrapa bort snö från ett hustak mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoudInc och 2 till
  • Laddar…
Jag funderar på att köpa en radiostyrd Caterpillar eller Pistmaskin. De är banddrivna och man styra bladet upp och ner. Det är bara leksaker men det är en intressant tanke och faktiskt lite kul med en miniatyr pistmaskin på taket.
 
  • Gilla
Beachboy72 och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jag bor i Skellefteå och har just nu 2dm snö på taket, nu börjar vårsolen skina ordentligt.

Om vi tillsammans ska komma fram till en bra lösning så är det en del faktorer vi bör ha i åtanke innan.

1. Det beror var i sverige man bor (mindre vinning i norr under vintern)
2. Jag har 5,5 meter upp till stuprännan, så det blir svårare med snöRaka
3. Har man 2 cm i södra Sverige (eller här i norrland) så tinar det nog bort även om det är någon minusgrad pga panelerna blir så varma i solen.
4. Jag hade 21,15kw den 17 feb på min 16kw anläggning, så OM jag skottar så antar jag det blir bara någon hundring per månad max denna årstid i norrland? Men skulle jag bo i Malmö och ha ett snötäcke på 5cm och envåningshus så kanske man tjänar in 3gg? (installerade i höstas så inte så bra på uppskattning än)

Kort så tror jag helt enkelt inte det lönar sig..om man inte vill skryta över hur mycket panelerna har producerat under ett år :rofl:

Kan också säga att det rasade från mitt tak från solpanelerna på nyårsafton +2c trots snörasskydd (antar det blev ett glep mellan paneler och snörasskydd så snön fick fart och flög över, snörasskyddet höll iaf och jag har "rätt avstånd" mellan panel och snörasskydd enligt Svea Solar som monterade.)

Jag producerade under 1kw per dag kommande dagar.. så vintern i norrland är inget för solpaneler :)

Tack för att jag fått ventilera mig :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Rickard.
B Beachboy72 skrev:
Kan också säga att det rasade från mitt tak från solpanelerna på nyårsafton +2c trots snörasskydd
Eftersom att du bor i Skellefteå har du vill inte ha missat att du inte är själv med detta problem. Det rasade snö från ett nybyggt lägenhetshus och förstörde ett par bilar trots snörasskydd, snörasskydd är inte designade för solceller helt enkelt och snön kan glida över skyddet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.