Ska bygga ett skotergarage som jag ska kunna värma upp,vedbod och en redskapsbod i en byggnad. Har varit inne på att bygga runt en container som är isolerad men efter att läst om fukt problem så börjar man fundera. Kommer att värma upp garaget ibland och Tina av nån skoter.

För och nackdelar med båda? Tänkte lite som nedan med planlösningen.
Handritad skiss på planlösning för skotergarage med container, vedbod och redskapsbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad planlösning för skotergarage, vedbod och redskapsbod på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Oavsett vad du bygger för byggnad (materialmässigt) så har man alltid problemet med fukt .
För att mota fukt , ventilation , värme + möjligtvis en avfuktare .

I mitt eget garage så har jag självdrag (än så länge) avfuktare som även tillför värme , när det blir kallare så minskar fuktpåslaget , slår då igång värmen ( självdraget fungerar då perfekt )
 
Redigerat:
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Tänkte ha cellplast som isolering och inte plasta nånting, sen ha bra ventilation. Vill ju helst slippa ha värme på hela tiden. Tänkte även göra nåt typ av avlopp pga smältvatten från snöskotrar då man värmer upp.
 
  • Gilla
Torpet
  • Laddar…
Nå tips då om man ska bygga helt utan container, hur tjock isolering (härjedalen) , ska man ha plasten, ångspärr eller inte?

Cellplast eller vanlig isolering?

Kommer som sagt att inte va varmt jämt.
 
wildeside
Alternativt isolerat lastbilsskåp, brukar gå att köpa billigt.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Nån som kör med dieselvärmare för att värma upp en mindre yta som denna (15kvm) ?

Hat en 8kw från Kina som man kanske ska köra en test med:D

Tror det lutar åt att skippa container, blir nog lösvirke. Har tillgång till gamla transportband, nyper styrstålen på skotrar fast i dessa gummin eller glider dom? Nån som åker skoter som kan kommentera?
 
Nån som har nå tips på hur man får undan vattnet om man ska ha isolering men ändå ha plintgrund och värme o tina av skotrarna nångång. Lär man göra som man gör med badrum för att få det bra, fultspärr och flytspackla och nåt tåligt ytskikt :thinking:
 
Värme vill ju uppåt så jag ser inga problem med ett oisolerat glest brädgolv som vattnet kan rinna igenom. Isolerade väggar och tak.
 
Skulle det va praktiskt omöjligt att lägga golvspån,primer sen Flytspackla och på med nån typ av fuktspärr? Är ju ingen stor tyngd som ska in I det garaget.

2 skotrar är ju ca 500kg.
 
B Bjober skrev:
Värme vill ju uppåt så jag ser inga problem med ett oisolerat glest brädgolv som vattnet kan rinna igenom. Isolerade väggar och tak.
Blir det inte ganska kallt drag underifrån då
 
Det ska vara tätt så inga möss tar sig in, de äter på det mesta i gummiväg t.ex. bränsleslangar.
Så att glesa ett golv skulle jag undvika om du inte lyckas får grunden helt tät för de är duktiga på att gräva.
 
Ja jag menar inte glest så, men brädor kant i kant utan spont. Isolerat golv i ett skotergarage tror jag inte på. Man måste i såfall vara väldigt noga med att köra på glidplast eller lyfta upp skidorna på dollys för att inte skada tätskiktet. Orkar man det varje gång? Det är ju inget golv man går barfota på direkt. Ett oisolerat brädgolv kan i alla fall torka upp. Jag har spontat golv i min skoterbod , där har jag borrat hål för smältvattnet. Det funkar ju också. Täck med nät. Dragit tror jag inte det blir. Det ska vara ventil upptill som bestämmer hur mycket luft som kan flöda igenom lokalen.
 
Svarar på mitt eget inlägg. Har kommit på en ny tokig ide. Reglar upp golv som vanligt sen i med isolering och på med golvspån. Tar sen och lägger 2st transportband 2.5m breda som vi har på jobbet. Tätar skarven emellan banden och sätter en golvbrunn i mitten där vattnet leds ut. Kan man lägga gummi direkt mot golvspån eller kommer det bli fukt emellan gummi och golvspån?
 
Väcker liv i min gamla tråd igen. Om man bygger garaget på plintgrund och lägger ett golv av reglar att köra på och där smältvatten kan rinna igenom. Väggar och tak Isolerar man med frigolit diffusion öppen isolering. Sätter två ventiler för självdrag (3×5m golvyta)
Ska man då kunna värma upp om man vill skruva skoter i lite värme ibland.
Man vill ju inte att verktyg ska rosta på tex hösten när det står ouppvärmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.