Nu står vår bergvärmepump på plats i källaren. Där oljepannan stod förut tänkte jag bygga en vedeldad bastu. All ventilation samt rökrör går genom ett isolerat schakt. Huset är byggt -66. Jag misstänker att rökröret löper genom ett annat rör som är nätat med stenull. Kan det stämma?

Efter att leverantören fraktat bort pannan står nu skorstenens rör mot golvet (det "vilade" mot pannan förut).

Kan jag behålla befintligt rör? Hur ansluter man en kamin till röret? Hur fixerar man det gamla röret till tidigare höjd? Ska jag dra ur det gamla röret (på något sätt) och sätta dit ett schaktfritt rör (om det finns i de dimensionerna)?

Hur skulle ni gjort? Synpunkter?
 
  • hemma3_015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta dit sotaren och låt han göra en bedömning, se till att du tagit fram vilken "vedeldad bastu" tillverkare du vill ha.
Hur fixerar man det gamla röret till tidigare höjd?
Detta var inte så snällt gjort, de skulle aldrig släppt ner röret, troligen blir det svårt att föra upp det genom isoleringen igen.
rogge
 
I avtalet med bergvärmeleverantören står det att de skall "stötta upp" röret. Kanske ska klaga? Röret går alltså inte i ett annat rör utan direkt i den "nätade" stenullsisoleringen?
 
Röret går alltså inte i ett annat rör utan direkt i den "nätade" stenullsisoleringen?
Förmodligen är rökröret nätat och sedan inkört i ett spirorör.
I avtalet med bergvärmeleverantören står det att de skall "stötta upp" röret
Jepp! ta dit dem och låt de åtgärda "skadan"
rogge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.