Hej!

Är det någon som vet om ett skorstenskydd eller skorstensshuv måste vara godkända eller om det bara är ett plus. Dom kostar ju kring 3000 vad jag sett och om jag ska ha tre stycken så blir det ju en del men att svetsa i hop några enga tar inte lång tid.

tack på förhand/ Ulf
 
Nejdå inte behöver dom vara märkta, dock lätta att öppna för sotning mm så snacka du med sotaren.
 
jag gick till den lokala plåtslagaren o bad om en huva till skorstenen, den kostate 500:- o då ingick skruv o plugg
 
tack så mycket då vet jag
 
samma här, 500 pix hos lokala plåtslagaren...betydligt billigare än de som annonserar på nätet
 
Min plåtis gjorde en variant där ett par sprintar kan tas bort för att ta bort huven, dock är det utan gångjärn utan den glider i typ "u-balkar" (fast plåt då förstås) men det är smidigt nog tycker iallafall jag.
 
självklart är den öppningsbar. min har en fot som sitter fast, sen är det rör i rör med bra passform på själva huvan
 
En fråga vidare i ämnet!

Finns det någon speciell utformining av dessa huvar, hattar, vindflöjlar m.m. som är speciellt bra? Eller räcker det att fixa en enkel hatt, (helt platt eller kines-modell?), med två ben som man sticker ner i skorstensröret?

Ja finns det någon "praxis" på hur det bör se ut för vettig funktion eller kan man göra lite hur man känner som?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.