Hej,

jag letar skorstensskydd. En huv hade varit det bästa och enklaste även om de är ganska dyra. Problement är att man i mitt hus valt att göra en "extra" skorsten till kaminen parallellt med den gamla murstocken och de sitter så tätt att det inte är plats att fästa en huv. Jag har då hittat skorstenshatt hos ett företag som heter Kosken Metalli och en sådan bör fungera. Den verkar dock inte finnas i svart utan tillverkas i syrafast aluminium. Är det någon som vet om jag kan måla på det? även tacksam för andra tips angående lösningar skorstensskydd.

buggaren
 
Förstår inte hur en "huv" inte kan få plats? är det förlängd pipa till rökkanalen? Sen att färg inte håller tror jag inte på om man eldar väldigt mycket kan det kanske korta livslängden men inte hört något om att det inte håller några år.
 
johan ivarsson skrev:
Sen att färg inte håller tror jag inte på om man eldar väldigt mycket kan det kanske korta livslängden men inte hört något om att det inte håller några år.
Ja, det var precis så min plåtis sa - det håller några år.
 
The Tor skrev:
Ja, det var precis så min plåtis sa - det håller några år.
Inte så jag mena men kanske skrev lite otydlig. Sen att färg inte håller tror jag inte på men om man eldar väldigt mycket kan det kanske korta livslängden men att det bara skulle hålla några år tror jag inte på det håller säker 15-20 år även med eldning. Tror din plåtslagare ville sälja en dyrare rostfritt mössa.
 
"KIKKA-piipunhatun voi maalata halutessaan esim. katon väriseksi. Maalausliikkeet suosittelevat esimerkiksi seuraavaa: pinta pestään huolellisesti Panssaripesuaineella, huuhdellaan pois ja annetaan kuivua.Pohjamaalaus esim.Rostex Superilla ja pintamaalaus Panssarimaalilla."

http://www.koskenmetalli.net/index.php?option=com_content&view=article&id=13&Itemid=15

Alltså:

  • Tvätta med Pansartvätt
  • Grunda med Rostex Super
  • Ytmåla med Pansarfärg

(Färgerna i exemplet är från Tikkurila)
 
I princip alla plåtslagerier kan göra möss antingen runda eller platta och ofta billigare är dom massproducerade.
 
johan ivarsson skrev:
Tror din plåtslagare ville sälja en dyrare rostfritt mössa.
Om han ville lura mig skulle han väl sålt en i sämre kvalitet så att han kunde komma och byta den om 15 år?
 
The Tor skrev:
Om han ville lura mig skulle han väl sålt en i sämre kvalitet så att han kunde komma och byta den om 15 år?
Om han ville lura dig hade han sett till att maximera vinsten på en gång, istället för att snärja in dig i en fälla som gör att du måste återkomma om 15 år. :rolleyes:

Jag har aldrig hört talas om att färgade huvar skulle ha speciellt kort livslängd. Jag räknar kallt med att de håller ungefär lika länge som övriga målade plåtdetaljer på taket.
 
Hej, anledningen att huven inte får plats är att den andra skorstenen sitter i princip fasad in i den gamla. Ena sidan av kronan har man t o m sågat av en bit på för att huven till den andra skorstenen ska få plats. Det finns alltså inte plats åt ena sidan på kronan att fästa huven "runt den", vi pratar kansk 2 cm mellan de båda skorstenarna...dumt, men det är inte jag som byggt det....buggaren
 
Man brukar ju fästa en "huv" upp på betong kronan och en 5 cm in på den så att det inte finns plats på sidorna ska inte vara något problem så länge det finns plats på betong kronan.
 
De jag har kollat på täcker även kronan. de går "runt" kronan. T ex www.skorstensskyddaren.se
Menar du att man beställer huven lite mindre och skruvar den i kronan "uppifrån"? Borrar för plugg och sedan skruv? För en sådan variant på huv finns det plats men vart får jag tag på en sådan?.
 
Dom har valt att klä in kronan vilket kostar extra och skyddar cement kronan. Skenorna som dom gjort med i kronan kan man göra löst och sen plugga och skruva fast i kronan. Hitta inget bild eller sida som gör det men din lokala plåtslagare ska kunna göra en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.