Har ett hur byggt 1972 med murad skorsten, som verkar innehålla två kanaler.
Jag trodde att den ena var för öppna spisen i gillestugan, och den andra till (den numera borttagna) oljepannan.
Jag funderar dock på om det verkligen är så. Den ena mynningen är rektangulär och ganska sotig, medan den andra är rund och inte har tillstymmelse til sot på sig. Borde den inte ha det om oljepanna eller öppna spisen gått dit?
Kan det vara så att pannan och öppna spisen delar kanal och den andra är ventilation? (Jag trodde inte man kunde dela pipa alls).

En följdfråga gäller hur jag kan ansluta en kamin till befintlig murstock, som går genom vardagsrummet på entreplan.
Kan jag ansluta till samma kanalsom den öppna spisen i gillestugan, eller kan röken då "gå bakvägen" och hamna i källaren? (Visst, röken är het och bör stiga, men ändå).
Om den ena kanalen är/var för ventilation, kan den användas för rökgaser istället?
(Eftersom vi inte eldar med olja längre misstänker jag att en eventuell ventilation i murstocken ändå inte fungerar som tänkt)

/C
 
Har jag postat i fel avdelning, eller är det helt enkelt ingen som vet? (Eller kanske borde jag ha mer tålamod...)

/C
 
Ibland tar det tid att få svar - ibland får man inga alls. Jag är ingen expert på pipor men ska se om jag kan ge dig lite matnyttigt ändå.

Hur dina eldstäder är anslutna idag och hur du kan ansluta nya kan sotarn bäst hjälpa dig med. Han måste ändå godkänna installationen i slutändan.

Regelverket kan variera en del och hur reglerna såg ut på 70-talet vet jag inte. I dag får du dela på en pipa om det är tillfälliga eldstäder som delar på den (tex. två myskaminer). Det är mao inte tillåtet att låta en kamin och pelletspanna dela pipa. Vill du kolla själv vilken pipa som vilken eldstad är ansluten till kan du köpa rökpatroner tex. här. http://ventilation.nu/xcart/product.php?productid=4626&cat=0&page=1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.