Vi är på gång med att byta till bergvärmepump. Då har ju skorstenen tjänat ut som rökledare. Vi har ingen alternativ värmekälla mer än el. Men skorstenen har flera ventilationspipor så den har ännu sin uppgift på det viset.
Men man bör ju låta sätta upp en skorstenshuv mot väder och vind.
Jag har mailat en handfull olika plåtslagare här på orten för att få en prisbild, men ingen har svarat! Dom tycks inte vara intresserade av "affärer" eller jobb?
Kan någon här säga ett ungefärligt pris? Gärna med "fågelskydd". Kajorna är ettriga här på våren och jag gör vad jag kan för att skrämma bort dom.
När jag mäter muren inne i huset är den 1,2 x 0,8. Kanske lite smalare uppe på taket?
 
Det är nog bättre att du ringer och frågar istället för maila.
Många plåtslagare föredrar det gamla sättet att kommunicera med kunderna.
 
Som thomas33 skriver så ökar möjligheten till svar många många ggr om du tar en personlig kontakt.Jag tror att dom flesta hantverkare INTE ser mail som ett bra "arbetsredskap" utan som ett nödvändigt ont som mest är i vägen och tar tid. Telefonen har man med sig hela dagen och vem vill göra kväll för att sedan sitta och läsa mail från div mer eller mindre seriösa avsändare.
 
Jag betalade 2000 kr för att få en öppningsbar huv med galler i gavlarna installerad.
 
Det borde vara en bättre kommunikationsväg än telefon. Hur kul är det för en plåtslagare att bli uppringd av en frågvis kund när man balanserar vid skorstenen uppe på ett tak?
Men det är en kulturfråga också. Många betraktar inte mail som seriöst av någon anledning.

Kom sen ihåg att vi har ROT-rush! Vänta tills efter nyår med frågor är mitt förslag.
 
Vill minnas att jag betalade kring 3000 för en sådan för 3-4 år sedan. Då såg jag en annons i villaägartidningen och kontaktade firman där (var inte en firma i Stockholm utan i Mälardalen någonstans, typ Enköping/Västerås). De kom hem och måttade, och återkom en vecka eller två senare och monterade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.