Hej,

Skorstenen är ändå upp till undersidan av taket som är råspont, underlagspapp, strö och bärläkt och sen Borga plåt som är profilerat som tegel. Plåten var mått beställt dvs varje skiva är nästan 3m lång.

Nu funderar jag hur jag ska montera skorstenshuven som är inte så långt från nocken (se bifogat ritning).

Skorstenshuv är från Schiedel och det finns ett underbeslag som enligt monteringsanvisningar ska fästas i undertaket (råspånt, reglar etc).

Ska jag såga ett fyrkantigt hål som passar underbeslaget genom råspånt läkt och plåt (typ med tigersåg) och sen skruva fast underbeslaget från vinden eller ska jag riva upp plåten och pappret och skruva från utsidan? Bli lite svårt med 3m långa skivor.

Tips?

Mvh,

Alkemist
 
  • Skorsten-ritning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
underbeslaget har till uppgift att samla upp kondensvatten lr övrigt läckage som kommer via pappen. pappen har svårt att fungera riktigt bra runt en takgenomföring. Om du sätter underbeslaget underifrån gör det inte sin uppgift så då kan du lika gärna kasta det.
 
Hej,

Tack för svaret. Skorstenshuven är nu monterat och jag tänkte precis som du skrev. Jag köpt en nibbler och nibblade bort plåten och sen kapade bärläkten så underblecket låg på pappret. Nockplåten täcker överblecket nästan intill manteln så det var bara att skruva fast underblecket och tjära tjära tjära. Resten av installationen var ett lek. Sotaren kommer imorgon så det kanske bli en brasa imorgon kväll.
 
Kanske kan snö blåsa in under kanterna från sidorna? Om inte skorstensbeslaget passar exakt in i tegelmönstret alltså...
Tätband för plåttak finns på byggvaruhusen.
Better safe than sorry. :)
 
och vilken uppgift hade underbeslaget????
 
Naturligtvis sitter underbeslaget där av en anledning. Men snö och is spränger, böjer och har sej.
Det är såklart inte helt nödvändigt med tätband, men som jag mycket klart uttryckte mej så är det ju aldrig dåligt med både hängslen och livrem. ;)
 
nä ursäkta du har helt rätt i det du säger... jag va ba tvungen å va lite tyken å
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.