nikasp
Tänkte fixa en skorstenshuv till torpet men såg denna: http://vlt.se/nyheter/hallstasura/1.2890862-brandkaren-varnar-for-skorstenshuvar

Nu är torpet från 1786 och vi har inte någon ventilation men det kanske är dåligt oavsett. Någon som forskat mer i ämnet eller tom är sotare och vet? Vi är där sällan och jag inbillar mig att det borde bli enklare att få igång vedspisen med en mindre sur skorsten.

En kompis råkade ut för sotbrand en gång så jag har respekt för det. Han sa att det plötsligt lät som ett reaplan och slog flera meter höga lågor ur skorstenen. Hann brinna ut till brandkåren var på plats.
 
Du sparar på murstocken/skorsten om den inte blir blöt och sedan fryser.
Har du inga ventilationskanaler i skorstenen så är risken minimal och du eldar ju inte så ofta.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
En kall och blöt skorsten ger dåligt drag -vilket i längden gör att det ökar risken för sotbrand .
Tjära andra oförbrända rester fastnar i skorstenen ,när de kyls av en kall murstock
Om man använder kamin/kakelugn sällan är det viktigt att se till att få drag med en liten brasa/papperstuss .
När man börjar elda räcker det med betydligt mindre ved, fyller man vedutrymmet fullt hinner det inte förbränna vedgasen speciellt om man har för lite syre/drag.
eldar man flera mindre brasor minskar spänningar rökgaser temperaturer hålls lägre kaminen/kakelugnen håller längre.
 
nikasp
OK, ska upp och mäta till helgen och försöker fixa någon U-plåt till näst-nästa resa dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.