Hej!

kommer montera en Isokernskorsten på samma plats som muren i köket tidigare stått på, till denna vill jag ansluta en täljstenskamin som ska stå i vardagsrummet, jag behöver alltså någon sorts rör som går genom väggen.
väggen blir ca 25 cm tjock (45+145+45) hur konstruerar jag väggen där rökkanalen ska gå? ska man typ göra en liten glugg säg 30x30 cm genom väggen som man klär alla sidor med dubbelt gips i där själva rökkanalen går, det är min tanke iaf, och sedan på med väggips som man tar hål genom efter dimensionen på rökkanalen.
är det bäst att kontakta sotaren eller finns det något sätt som alltid är godkänt, tips?
 
Prata med sotaren, det är han som ska godkänna lösningen.
Hål i väggen med mineralull är nog lösningen, men hur mycket kan han svara på.
Hur långt ska röret gå horisontellt?
 
jag får prata med sotaren hur jag ska göra, lämnar det öppet tills dess, vet ju inte riktigt vilken kamin det blir än.

horisontellt ska röret gå från kamin genom väggen och in i skorsten. jag uppskattar det till 20cm mellan kamin och vägg, 25cm väggtjocklek samt halva isokernskorsten som då blir 22 cm.
alltså 67 cm från kaminen till centrum på vertikal rökkanal. +/- några centimeter beroende på hur nära vägg kaminen får stå
 
Du ska följa anvisningen för den skorsten du använder (för röret genom väggen) och sotaren ska verifiera att du följt dessa anvisningar.
 
jag kanske var otydlig, det är alltså en isokern blockskorsten som är gjord i stenliknande material.

röret genom väggen kommer bli något universal i stål antar jag

MVH/T
 
D09
hemma körde jag på isolerat rökrör så man kan minska avståndet till brännbart. Hade betongvägg ( annars insida schakt med mineritskiva ( tror jag ) och fyll sedan hålet med mineralull. Utsidan hålet mot kamin kan du ju klä med en plåtskiva som döljer.

Fråga sotarn vilka lösningar denna önskar. ( gratis rådgivning och så blir sotarn glad med )
 
isolerat rökrör alltså mellan kaminen och själva stenskorstenen?

jag har mailat sotarn och frågat hur man bör göra, spännande:)

jag har hört att det är viktigt att använda stenull och inte glasull i närheten av skorstenen då glasull smälter lättare, iaf i utrymmet mellan foderrör och själva blocket. det sa han jag köpte skorstenen av (privat) då han monterat ett 40-50 tal isokernskorstenar, har han rätt angående glas/stenull ?
 
Ja, så är det.
 
A
C camaro1969 skrev:
jag kanske var otydlig, det är alltså en isokern blockskorsten som är gjord i stenliknande material.

röret genom väggen kommer bli något universal i stål antar jag

MVH/T
Hej. Ursäkta vet att det är en gammaltråd men är nyfiken över isokern blockskorsten.. monterat upp den själv? Var det svårt / värt det? Rekommenderas?

Mvh Ante
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.