Hej :)

ska sätta kamin i mitt garage som jag tänkt ha till hobbyverkstad så jag kan elda upp värmen när jag är där ute. Väggarna är 150mm tjocka, murade.

Tänkte ställa kaminen i ena hörnet och köra 45 grader böj på kaminen och samma lutning ut genom väggen för att förenkla sotning. Sedan ytterligare en 45'a utanför och upp.

Reglerna säger minimum 1 meter ovan tak, dock inte under nock. Inga konstigheter.

Men genomföringen? Är det godkänt att göra hål som är 50mm större än röret runt om, sätta täckplåt utvändigt och fylla med stenull samt täcka med plåt på insidan?
 
varfär inte ha en 90graders böj med sotarlucka i?? då kan du dessutom ha ett t-rör på utsidan så minimerar du risken för att det regnar in genom skorstenen..
 
Ingen dum idé :)
 
Inga problem att göra hålet större så länge du fyller med obrännbara material som stenull och plåt.
I övrigt håller jag med bobbo77 ovan.
 
Ringde yggnadsnämnden eller vad dom heter som ger bygglov... Får INTE ha kamin i garage...

Iof så är det skit samma som garage då jag tänkt ha det som hobbyrum så det är bara att köra på :)
Ska fylla i lite papper och pynta 1225 spänn så är det klart.

:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.