R
Vet inte var jag skulle ställa frågan på forumet så testar här. Har ett hus från 90 talet med en riktig kamin med skorsten som är i plåt antar jag. Skorstenen är ju öppen upptill så jag undrar vad som händer när det regnar eller snöar? Det måste ju rinna rakt ner i den. Var tar detta vatten vägen?! Finns det något "gör de själv kitt" för att skydda för vatten?
 
M
När du inte eldar så rinner väl regnvatten ner till antingen en böj och lägger sig där, till en böj och rinner sakta vidare eller droppar rakt ner i kaminen. Allt beroende på hur skorstenen ser ut.

Det är ganska enkelt att regnskydda. Bara montera någon typ av hatt på röret. Exempelvis http://www.skorstensbutiken.se/takhuv/kineshatt/c-371_410_413.htm

Vill du leja ut jobbet så gör nog en plåtslagare det förhållandesvis billigt åt dig.
 
Redigerat av moderator:
R
det låter ju märkligt att man inte slänger på någon form av huva från början om detta är en risk? Tänker på frostsprängning osv. Finns de några gör de själv kitt?
 
R
Men jag funderade på följande. Om jag skaffar en bit zinkplatta eller något annars som inte rostar spm ett lock och under den fäster några tyngdger för att hålla locket på plats, samt som också gör att zinklocket kommer upp 10cm så har jag väl ett billigt hemmagjort skydd?
Följdfråga: Hur stor behöver öppnen vara, räcker 10cm? Se bild för hur jag tänkte:
Presentation1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden böev dubbel och vet ej varför.
 
  • Presentation1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Normalt sett har man en plåthuv över skorstenen, dessutom låter man gärna skorstensröret sticka upp minst ngn cm över den platta ytan (grå på din skiss). Annars är det lätt att vid regn och blåst så blåser vatten in från sidan under huven och rinner ändå ner i skorstenen.

Din hemmgjorda lösning kommer nog se just hemmagjord ut men borde fungera utmärkt.
 
Locket borde väl förankras på något sätt. Bara egenvikten känns inget vidare 8-10 m upp i luften.
 
R
Nae jag funderar på att limma fast distanserna med superstarkt silikon och själva plattan får jag finna nån lösning på så att den går att ta av vid sotning etc.
 
Vi har rör från såväl pelletspanna som braskamin utan huv i skorstenen.
Det lilla vatten som regnar ner vill jag påstå försvinner ganska fort genom det självdrag som alltid finns.
Sedan torkar röret naturligtvis ut helt när man eldar.
Jag har inte heller fått några anmärkningar eller kommentarer vid brandskyddskontrollerna.

Sätta huv ovanpå kan påverka draget, och efter vad jag har läst avråder många ifrån det i normalfallet (då kaminen/pannan används regelbundet).
 
R
själva utblåset på taket är inte speciellt stor som jag minns det, kanske 12cm i diameter. Behöver väl inte bli en jättepjäs att bygga tänker jag..
 
M
Varför tillverka en egen grej å krångla när det finns färdiga grejjer för tvåhundra spänn? Fattar inte....
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
R
MaxPax skrev:
Varför tillverka en egen grej å krångla när det finns färdiga grejjer för tvåhundra spänn? Fattar inte....
var finns det ?
 
R
MaxPax skrev:
Samma länk som i mitt första inlägg i tråden:

[länk]
Ja den verkar ju kanon! När jag mätt diametern på mitt hål tar jag den som är av samma diameter antar jag. Trycker man sen bara ner den i hålet en bit och så sitter den fast?
 
M
Roland112 skrev:
Ja den verkar ju kanon! När jag mätt diametern på mitt hål tar jag den som är av samma diameter antar jag. Trycker man sen bara ner den i hålet en bit och så sitter den fast?
Mnja, för säkerhets skull skruvar du i en plåtskruv på strategisk plats så den inte blåser bort vid storm. Då kan sotarn enkelt lossa skruven och lyfta bort hatten vid sotning.

Om den verkligen behövs må de lärde tvista om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.