Hej!
Rent generellt, blir det större drag i en smal skorsten jämfört med en bred (150mm vs200 mm) och ger en längre bättre drag än en kortare, om vi har en varm skosten.
Finns det fler faktorer som påverkar draget?
Har tänkt mig en 40 kw panna med en 7 meters skorsten, men vilken diameter?
Har fått lite olika bud.
MVH / plm
 
Nej Ja avkylningen i topp/utsidan --över tak 200mm att föredra
 
Hej och tack!
Varför ska jag ta en på 200 mm.
Bara nyfiken!!
 
  • Gilla
larsgosta
  • Laddar…
Man får nog skilja lite på drag, uppmätt undertryck, och mängden rökgas som skorstenen kan evakuera. Du kan ju få upp ett högt undertryck i en 100mm pipa men inte så stor volym rök som kommer igenom.
 
Lättare att att få rätt drag, man behöver inte"" byta"" skorsten,
Dragbegränsare rekomenderas ju till alla skorstenar om det ska bli bra
 
Hej Larsson!
Vilken diameter på skorstenen har du till din anläggning.
Funderar på om skorstenen har med bakdraget att göra, dvs, att den inte är optimal för pannan.

MVH / plm
 
150 mm, ca 11m, kunde nog vara större!
 
Rökgastemperatur påverkar också draget, högre temp bättre drag.
Ute/inne temperatur påverkar också ju större skillnad desto högre drag.
tex +20 ute och inne = sämre drag -20ute +20inne =mycket bättre drag.

Så länge skorstenen klarar av att skapa tillräckligt undertryck i pannan tex 20PA så spelar storleken på pipan ingen roll.
Är pipan för "smal" eller låg får du inte rätt undertryck.
 
kricken_ skrev:
Rökgastemperatur påverkar också draget, högre temp bättre drag.
Ute/inne temperatur påverkar också ju större skillnad desto högre drag.
tex +20 ute och inne = sämre drag -20ute +20inne =mycket bättre drag.

Så länge skorstenen klarar av att skapa tillräckligt undertryck i pannan tex 20PA så spelar storleken på pipan ingen roll.
Är pipan för "smal" eller låg får du inte rätt undertryck.
Du skriver för låg, är 7 meter lågt/ kort?
Har blivit rekomenderad allt från 150-200mm.
Är en 200 skorsten mer förlåtande= bättre rent generellt?

MVH / plm
 
Med en modern, välisolerad, slät skorsten räcker 150 mm långt. Sen beror det på vilken panna du ska ha. En bra sugfläktspanna funkar i princip utan skorsten.

En lång, grov skorsten ger "bra drag". I praktiken betyder det att du kan gå ned i diameter om du går upp i längd.
 
Hej!
Jag funderar på en atmos 40 sf. som har en sugande fläkt.
En del har haft problem med baktändningar och jag fundera då på om skostenen storlek och längd har betydelse. Min skulle bli 6,5 meter.
Är inte intresserad av att lägga pengar på en förstor skorsten.
Så 150 mm skulle räcka tror du, matss?
En isokern i pimpsten.
Har även andra pannor problem med baktändningar?
Kan man ha för bra drag.
MVH / plm
 
En del som har haft problem med "baktändningar" har satt en dragbegränsare på sin annläggning o eldat med grövre ved.Då ska visst bekymmret minska.:)
 
Alla pannor är byggda för att fungera optimalt vid ett visst drag.
Så dragbegränsare är en väldigt bra investering då får du ett jämnt och fint drag pannorna brukar brinna lugnare när inte draget ändras hela tiden som det gör utan dragbegränsare.
Även pannor med sugfläkt brukar reagera positivt på en dragbegränsare för fläkten får ju olika motstånd vid olika drag.
Ofta så funkar dessa pannor ändå men för att ge pannan så bra förutsättningar som möjligt så är en dragbegränsare att rekommendera.
http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=products här står det lite mera om dragbegränsare och finns ett filmklipp som visar hur mycket dom får jobba.
 
plm skrev:
Hej!
Jag funderar på en atmos 40 sf. som har en sugande fläkt.
En del har haft problem med baktändningar och jag fundera då på om skostenen storlek och längd har betydelse. Min skulle bli 6,5 meter.
Är inte intresserad av att lägga pengar på en förstor skorsten.
Så 150 mm skulle räcka tror du, matss?
En isokern i pimpsten.
Har även andra pannor problem med baktändningar?
Kan man ha för bra drag.
MVH / plm
Tror absolut att det räcker, men vet i princip inget om den pannan. Vad är baktändning? Är pannan känd för såna problem skulle jag välja nåt bättre.

Isokernskorstenen kyler nappt röken alls + att den är slät och fin detta ger bra drag.
 
plm skrev:
Hej!
Jag funderar på en atmos 40 sf. som har en sugande fläkt.
Har även andra pannor problem med baktändningar?
Kan man ha för bra drag.
MVH / plm
Det är nog en bra panna..
Alla pannor går att få baktändning med vissa har lättare andra svårare.

Ja du kan ha förbra drag. de flesta pannor är byggda för att fungera optimalt med ett drag på ca 15-20Pa har du en riktigt grov och hög skorsten så kan du få ett drag som överstiger detta rejält.
Då får man ofta problem med baktändningar mm även en sugfläkt som det är på atmosen får ju ändrade förhållanden när draget ökar.
Om pannan är optimalt inställd vid ett visst drag och det draget ökar då ändras ju förutsättningarna för fläkten också det får kanske noll motsånd på tryck sidan då ökar kapaciteten att suga luft genom panna.
Resultatet av detta blir ofta såkallad baktändning när draget sjunker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.